Sökning: "hillborg"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet hillborg.

  1. 1. Relationskompetens i individuell sångundervisning : Sångelevers beskrivningar av elev-lärarrelationer och lärares bemötande vid prestationsångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ella Hillborg; Vera Karlberg; [2023]
    Nyckelord :Sångundervisning; elev-lärarrelation; en-till-en-undervisning; relationskompetens; prestationsångest; MPA; självtilltro;

    Sammanfattning : The singing voice is a highly personal instrument which occasionally may harvest feelings of MPA (music performance anxiety) and low self-efficacy among singing pupils. This qualitative study investigates pupil-teacher relationships and teachers' handling of MPA and self-efficacy from a pupil’s perspective implemented through semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Att ge mening åt papper och fiktiva kroppar : En studie om karaktärsblad och karaktärer i tabletop-rollspelet Pathfinder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Rebecca Girardi Hillborg; [2023]
    Nyckelord :Tabletop-rollspel; Pathfinder; interaktionism; fenemenologi; ram;

    Sammanfattning : Detta är en studie om hur mening tillskrivs till karaktärsblad i tabletop-rollspelet Pathfinder.Syftet med studien är att se hur spelare av Pathfinder tillskriver mening till sina karaktärsbladsamt förhåller sig till dessa karaktärers fiktiva kroppar genom spelandet av dem. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med att främja barns språkutveckling genom leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Norberg; Elin Deigård Hillborg; [2023]
    Nyckelord :Lek; språk; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med lek som ett sätt att främja barns utveckling och lärande, och speciellt barns språkliga utveckling, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte utförde vi en kvalitativ forskningsansats baserad på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Undervisning hela dagen : En kvalitativ studie i förskollärares uppfattningar om undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Lindkvist; Therese Hillborg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; lärande; ramfaktorer; undervisning; utbildning; Teaching; preschool; frame factors; education;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av undervisning under hela dagen. Följande frågeställningarna har använts för att besvara syftet: Vad beskriver förskollärare att begreppet undervisning innebär? Vad möjliggör eller hindrar förskollärare att bedriva undervisning under olika tidpunkter på dagen? De teoretiska ramverk som används som analysverktyg i studien är de didaktiska frågorna och ramfaktorteorin. LÄS MER

  5. 5. Motivation hos idrottare och motionärer : En kvantitativ studie om motivation inom idrott och fysisk aktivitet utifrån Self- Determination Theory

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sofie Hillborg; Lisa Nielsen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background  Motivation is something that is needed for our sports and physical activity. Without motivation, we humans will not advance in organizations or other activities. In Sweden, the sports movement is large and has many active members, both within associations and individually. LÄS MER