Sökning: "hinder för lärande i särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hinder för lärande i särskolan.

  1. 1. Särskolebetygens funktion, hinder och möjligheter till likvärdighet i utbildning och delaktighet i samhället. : En studie om särskolans icke-juridiskt bindande betygens påverkan på likvärdig utbildning och delaktighet i samhället.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katia Farah; johanna ericsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktI föreliggande studie var syftet att fördjupa kunskaperna om huruvida särskolans ickejuridiskt bindande betyg påverkar särskoleelevers delaktighet i samhället och likvärdig utbildning. Ett särskilt fokus var att undersöka särskolebetygens funktion, möjligheter och hinder. LÄS MER

  2. 2. På väg mot formativ bedömning : En kvalitativ studie av sju pedagogers tankar och arbetssätt i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elisabet Holst; Jennie Weiderup; [2019]
    Nyckelord :Feedback; formativ bedömning; kamratbedömning; proximala utvecklingszonen självbedömning; särskola;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how teachers in special needs school work with formative assessment. We have used a qualitative approach and conducted interviews to get answers to our questions. LÄS MER

  3. 3. Elvers delaktighet i särskolan : Lärares uppfattningar om delaktighet och hur pedagogerna möjliggör delaktighet i grundsärskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Heiman; Marika Castor; [2019]
    Nyckelord :Autonomi; delaktighet; engagemang; erkännande; samhandling; tillhörighet; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Att utveckla elevernas delaktighet var ett prioriterat mål i arbetet inom grundsärskolan men den allmänna uppfattningen bland pedagogerna gjorde att diskussionerna gärna stannade i tankar som att “eleverna får välja om de vill ha röd eller blå penna” och “de får välja vilken sida de ska börja med”. Eftersom pedagogerna upplevde att diskussionerna inte kom längre, började vi leta material som kunde stärka diskussionerna och utveckla tänkande. LÄS MER

  4. 4. Livet efter särskolan : Det arbetsplatsförlagda lärandetsbetydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Svills; Sara Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Higher Education School; APL; Workplace-Oriented Learning; Work Life; Labor Market; Students with Developmental Disabilities; Collaboration; Gymnasiesärskola; APL; arbetsplatsförlagt lärande; arbetsliv; arbetsmarknad; elever med utvecklingsstörning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera betydelsen av det arbetsplatsförlagda lärandet för elever på gymnasiesärskolan, och nyttan den har för övergången mellan skola och arbetsliv. Syftet leder fram till följande frågeställningar: Hurpåverkar det arbetsplatsförlagda lärandet elevernas framtida yrkesbana? Hur samordnas och utvärderas elevernas arbetsplatsförlagda lärande? Vilken vägledning och vilket stöd erbjuds eleverna för att gagna det framtida yrkesverksamma livet? För att besvara syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod används. LÄS MER

  5. 5. Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirko Cancelli; [2017]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; kamratlärande; nationella program; samarbete; samarbetslärande; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Cancelli, Mirko (2017). Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program. Specialpedagogikprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER