Sökning: "hinder för vuxnas lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden hinder för vuxnas lärande.

  1. 1. Unga vuxnas perspektiv på fysioterapi - en kvalitativ intervju med enkät : "Jag tror att om man hade fattat att man kan vända sig någonstans så tror jag att det hade ökat livskvaliteten rätt mycket"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lucas Denny; Hesam Jafari; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysioterapi omfattar en holistisk syn på människans hälsa. Det mest välkända är att fysioterapeut kan hjälpa till med besvär från rörelseapparaten som exempelvis nacke, axlar och rygg. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas upplevelser av transition från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christian Bernbo; Hanna Johansson; [2024]
    Nyckelord :patient experience; person-centered care; psychiatric care; transition; young adult; patientupplevelse; personcentrerad vård; psykiatrisk vård; transition; unga vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Transition kan beskrivas som övergången från en fas, tillstånd eller status i livet till ett annat. Transition mellan barn- och ungdomspsykiatrisk och vuxenpsykiatrisk vård är en viktig hälsofråga, där patienters upplevelser är sparsamt belysta. LÄS MER

  3. 3. Widareutbildning Wia Webben : En studie om engagemang i webbaserad kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande i Stem

    Författare :Josefin Kumlin; [2021]
    Nyckelord :adult learning; competency enhancement; web-based learning; kompetensutveckling; vuxnas lärande; webbaserat lärande;

    Sammanfattning : Dagens tekniska utveckling innebär snabba förändringar för många yrken. För att medborgare ska fortsätta att vara anställningsbara krävs kontinuerlig vidareutbildning och kompetensutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Flerspråkighet är en tillgång om man bara är villig att se det” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar arbetet med flerspråkighet i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hanna Johannisson; Nellie Johansson; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; proximala utvecklingszonen; mediering; identitet; enspråkighetsnorm; modersmål.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare uppfattar arbetet med flerspråkighet i förskolan. Utifrån syftet formuleras tre forskningsfrågor. Studiens första forskningsfråga inbegriper hur förskollärare preciserar flerspråkighet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Yngre vuxnas upplevelser efter att ha drabbats av hjärtinfarkt : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Henrik Pallari; Beheshta Padshah; [2021]
    Nyckelord :Omvårdnad; Hjärtinfarkt; Kvalitativ; Yngre vuxen; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är ett livshotande tillstånd och en av den vanligaste orsaken till dödsfall i Sverige. Att drabbas av hjärtinfarkt är en traumatisk händelse både för den drabbade samt dennes närstående, vilket ställer höga krav på den yngre vuxna personen att kunna anpassa sig till den nya tillvaron. LÄS MER