Sökning: "hindrande dimensioner"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hindrande dimensioner.
1. Arbetsterapeuters upplevelser av stöd och hinder i fysisk miljö i utförandet av deras arbetsuppgifter inom kommunal hälso- och sjukvård
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters upplevelser av stöd och hinder i den fysiska miljön i deras arbete inom kommunal hälso- och sjukvård. Som metod användes en kvalitativ ansats för att få en samlad bild av upplevelser hos arbetsterapeuter. LÄS MER
2. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet i samhällsplaneringen Möjligheter & hinder
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Det största folkhälsoproblemet idag är ökningen av övervikt och fetma med de följdsjukdomar det för med sig som högt blodtryck, cancer, diabetes typ 2 och astma. Främst beror denna ökning på vår alltmer stillasittande vardag med brist på fysisk aktivitet. LÄS MER
4. ” Här gäller det att hänga med." : Om integration av hållbar utveckling i svenska grundskolansteknikämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Tekniken är ett skolämne i förvandling med en ökade komplexitet i allmänhet och ökat fokus på mångfacetterad hållbar utveckling i synnerhet. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare framhåller att hållbar utveckling integreras i grundskolans teknikämne. LÄS MER
5. Tid för högläsning : Möjligheter och hinder i undervisningspraktiken.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Högläsning finns inte nämnd i kursplanen för svenska i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (2011), men utgör en betydelsefull del ilärarstudenters utbildning. Syftet är att undersöka förekomsten av högläsning i svenskämnet i årskurs 7-9 och motiven för denna förekomst. LÄS MER