Sökning: "hinduism judendom"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hinduism judendom.

  1. 1. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla förståelse om religion : En kvantitativ innehållsanalys med fokus på läroböckers framställning av substantiell och funktionell förståelse av religion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christofer Olsson; Laura Matero; [2019]
    Nyckelord :religion; årskurs 4-6; läromedelsanalys; substantiell; funktionell; religionsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, diskutera och problematisera i vilken utsträckning läroböcker i religionskunskap framställer substantiell och funktionell religionsförståelse om de fem världsreligionerna judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism. I tidigare forskning har kvalitativa undersökningar genomförts i stor utsträckning för att analysera hur religioner, såsom kristendom och islam, framställs i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Den stereotypa religionsutövaren : En granskning av judendom och hinduism i grundskolans läromedel i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sofia Weimer; [2018]
    Nyckelord :Judendom; hinduism; läromedel; stereotyper; generalisering; konsekvens;

    Sammanfattning : This essay analyses how Judaism and Hinduism are portrayed in textbooks of religion. To get a width in the study three textbooks from different publishers are examined. The analysed textbooks are produced for secondary school according to the newest curriculum from 2011. LÄS MER

  4. 4. Offentliga eller privata religioner i läroböcker : en kvalitativ inehållsanalys om hur Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism och Buddhism framställs i läroböcker för Religionskunskap 1.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Anton Vikström; [2016]
    Nyckelord :textbooks; content analysis; public; private; secularization; de-privatization;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism are portrayed in four Swedish textbooks for use in upper secondary school using José Casanova’s theory about the public and the private sphere and Craig Calhoun’s interpretation of Jürgen Habermas theory of the public sphere. The four textbooks examined are all to fit the latest curriculum for upper secondary school education on the subject Religionskunskap 1 (Religious education 1). LÄS MER

  5. 5. "Islamistiskt", "gammalt", "heligt" eller "gyllene"- vilka adjektiv beskriver du religioner med? : Adjektivens betydelse i framställningen av islam, judendom, hinduism och buddhism i läroböcker för årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Linnéa Gramfält; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER