Sökning: "hipster"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet hipster.
11. Femininitet i den visuella hipsterdiskursen : - en feministisk visuell kulturanalys av American Apparels reklambilder och utvalda hipsterbloggar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för modevetenskapSammanfattning : The purpose of this essay is to show how femininity is construed in a visual hipster discourse. The material used mainly consists of four adverts from the fashion company American Apparel and four blogs with the word hipster in the title. LÄS MER
12. "Die Hipster Scum!" : En kvalitativ innehållsanalys av hipstern i relation till klass och plats
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sedan 00-talet har hipstern blivit synonymt med unga, trendkänsliga och urbana människor som anammar en särskild livsstil och bosätter sig i gamla arbetarklasskvarter. Syftet med denna studie är att studera hur hipstern skildras i media i relation till klass och plats, med fokus på den mediala bilden av hipstern i Stockholm. LÄS MER
13. "Jag är ingen hipster! Eller är jag?" : En studie om hipsterns framställning i media
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Vad är en hipster? Hipstern omges av diffusa och svårdefinierade beskrivningar. Hipsterns egna ovilja att etikettera sig själv som hipster bidrar till att fenomenet är svårfångat. LÄS MER
14. Hipsterism - Subkulturell Renässans
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Uppsatsen är ett försök att applicera kulturvetenskaplig teori på en kontemporär subkultur. På så sätt kan den avkodas och dess kopplingar till samhällstendenser kan belysas. Tesen är att hipsterismen innehåller element som utmanar sättet vi vanligtvis tolkar och förstår ungdomskulturer på. LÄS MER
15. Naturligt, kulturligt eller finurligt? En kvalitativ innehållsanalys av American Apparels reklamkommunikation
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Etisk marknadsföring har i dagens konsumtionssamhälle blivit vanligare. I dagligvaruhandeln sprider sig alternativa produkter som sätter sig emot en förödande kapitalism. Det föreligger här intressanta aspekter som är värda att plockas upp till ytan och granskas. LÄS MER