Sökning: "historia c gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden historia c gymnasiet.

  1. 1. Sveriges framväxt till ett modernt land: en studie av historiebruket i svenska läroböcker 1950-2008.

    C-uppsats,

    Författare :Leif Wallsby; Kalle Bäck; [2010]
    Nyckelord :Sverige; historia; historiebruk; historiografi; po;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att studera hur läroböcker i historia pågymnasiet skildrar framväxten av det moderna Sverige - hur de framställer orsaker ochförklaringar till att Sverige idag är ett modernt land med god social och ekonomisktrygghet. Arbetet undersöker i vilken mån förändringar i läroböckernas förklaringar ochskildringar av det moderna Sveriges framväxt kan kopplas till förändringar i det politiskaklimatet eller styret i landet under den aktuella perioden. LÄS MER

  2. 2. Postkolonial framställning av Afrika? : Afrika i gymnasiets läroböcker för historia och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Andreas Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Afrika; ideologikritisk textanalys; läroböcker; utbildning; postkolonial teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida läroböcker för samhällskunskap och historia i gymnasiet upprätthåller eller motverkar de konstruktioner som beskriver Afrika som underordnat västvärlden. Detta sker med hjälp av en läromedelsanalys, närmare bestämt en ideologikritisk textanalys, av sex stycken läroböcker för gymnasiets A-kurser i samhällskunskap och historia. LÄS MER

  3. 3. Bortglömda och underordnade : En studie av kvinnorna i några läroböcker i Historia A

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Bertell; [2010]
    Nyckelord :Kvinnor i historien; läroböcker; historiemedvetande; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här C-uppsatsen i Pedagogik med didaktisk inriktning är att undersöka om flickor i gymnasiet kan identifiera sig med innehållet i några läroböcker i gymnasiekursen Historia A. Syftet mynnar ut i två delfrågor och den första är: hur presenteras kvinnan i några läroböcker i Historia A? Det leder oss till den andra frågan: presenterar dessa läroböcker kvinnor på ett sätt som kan ge underlag för flickornas historiemedvetande och identitet? För att kunna ge svar på dessa frågor har jag med utgångspunkt från forskningen tagit ställning för att det finns en relation mellan historiemedvetande och identitet. LÄS MER

  4. 4. "DEN VITE MANNENS BÖRDA" ­ En textanalys av synen på Afrika söder om Sahara och dess svarta invånare hos läromedelsförfattare i historia år 1900 - 2000

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Bojan Cubela; Tomas Hansson; Tomas Rydergård; [2008]
    Nyckelord :Afrika; afrikaner; västerlänningar läromedel; hist;

    Sammanfattning : Uppsatsen ser till att kartlägga hur bilden utav Afrika/afrikaner och västerlänningar har framställts utav svenskaläromedelsförfattare i de mest frekvent använda läromedlen för historia i gymnasiet under 1900-talet. Genomkvalitativ textanalys har uppsatsen sökt att följa var och hur förändringar har ägt rum i undersökningsperioden,samt vad detta kan bero på. LÄS MER

  5. 5. Kvinnorna i historieämnet ­ en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasiet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jakob Bådagård; Maria Bellstrand; [2007]
    Nyckelord :Kvinnor; läroböcker; historia; genus; kön; roller; ;

    Sammanfattning : En kort sammanfattning:Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer medrådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapportenvisade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. LÄS MER