Sökning: "historia läromedel"

Visar resultat 21 - 25 av 250 uppsatser innehållade orden historia läromedel.

  1. 21. Hur man bevisar historia : En kvalitativ innehållsanalys av fem läroböcker i historia på gymnasiet och dessa framförande av historiska källor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Marcus Tingström; [2023]
    Nyckelord :Source management; source criticism; historical consciousness; learning materials; textbooks; history teaching; historical thinking; Källhantering; källkritik; historiemedvetande; läromedel; läroböcker; historieundervisning; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : A central aspect of Swedish history teaching is to develop one's ability to use history and to develop historical awareness. As a support for the teacher, there are several different textbooks, but the content may differ in terms of both factual knowledge and methods. LÄS MER

  2. 22. El componente cultural en los manuales de español/LE Cultura española e hispanoamericana

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Pablo Ibarra; [2022-01-27]
    Nyckelord :Spanska; Alegría 4; Caminando 4; Excelente 4; Vistas 4; Kultur med versaler 2021 Sverige Läromedel; Kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Kultur i spanska läromedel steg 4 i Sverige samt didaktiska hjälpmedel En analys av representation av kultur med versaler i spanskamerikanska länder och Spanien samt didaktiska hjälpmedel för att applicera med kulturen i undervisningen. Författare: Pablo Ibarra I undervisningen i moderna språk studeras spanska med teman som handlar om kultur. LÄS MER

  3. 23. Digitala multimodala verktyg i naturvetenskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Farnaz Yadegari; [2022]
    Nyckelord :Multimodalitet; Digitalisering; Digitala multimodala verktyg; Naturvetenskapliga ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka likheter och skillnader inom olika lärares syn på användningen av multimodala digitala verktyg inom undervisningen och deras personliga strategier för att integrera dessa i sina klassrum. Även om skolundervisning till stor del alltid har varit multimodal, har graden av denna multimodalitet på senare tid ökat kraftigt på grund av samhällets generella digitalisering vilket har medfört att större antal digitala läromedel finns tillgängliga för användning. LÄS MER

  4. 24. Läroböckers kont(r)akt med historia : En analys av läromedel i ämnet historia utifrån teori om genussystemet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Per Nyberg; [2022]
    Nyckelord :contract; curriculum; femininity; gender; history; masculinity; sex; system; textbook;

    Sammanfattning : Textbooks in the history subject in Swedish upper secondary schools do notseldom favour masculinity over femininity, in their depiction of our world’shistory. There seems to be more room for the gender perspective in them. LÄS MER

  5. 25. Varför ser man endast Europas historia? : En intervjustudie som presenterar historielärares förhållningssätt till glappet mellan läroplan och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kawther Aljammali; [2022]
    Nyckelord :Eurocentrisk perspektiv; orientalism; läroplan; läromedel; historiedidaktik; historiemedvetande; identitetsbildning.;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar lärarnas syn och förhållningssätt kring glappet som finns mellan läromedlen och läroplanen, som den tidigare forskningen har visat. Det har gjorts flera forskningar där forskarna undersöker olika läroböcker och ser om de förhåller sig till läroplanen. LÄS MER