Sökning: "historia metod"
Visar resultat 1 - 5 av 647 uppsatser innehållade orden historia metod.
1. Assessing the Effectiveness of Urban Trees with Skeletal Soils in Flood Risk Mitigation
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : With increased urbanization and climate change, heavy rainfall events and urban floods are becoming more frequent. To meet the demands for effective climate adaptation strategies and mitigation measures, Nature-Based Solutions (NBS) have received increased attention. LÄS MER
2. Genusperspektiv i historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER
3. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER
4. Att skapa inkludering i ideella organisationer - En studie baserad på personers upplevelser av exkludering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : To create inclusion in non-governmental organizations - A study based on people’s experiences on exclusion. In this study have I looked at the experience of people who do not feel included nor welcome in non-governmental organizations in Malmö who works towards a more democratic society. LÄS MER
5. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER