Sökning: "historia och skola"

Visar resultat 11 - 15 av 183 uppsatser innehållade orden historia och skola.

  1. 11. #SKOLTRYGGHET : En etnologisk studie av föräldrar och vårdnadshavares upplevelser och känslor av trygghet för sina barn i skolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Nora Zetterlund Fälldin; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; föräldraskap; skola; fenomenologi; känslor;

    Sammanfattning : Syftet med denna etnologiska studie är att få en förståelse för hur föräldrar och vårdnadshavare upplever trygghet för sina barn i skolan. Genom intervjuer och enkätsvar undersöker studien hur föräldrars och vårdnadshavares känslor av bland annat oro, lugn och förtroende påverkar deras syn på skolan. LÄS MER

  2. 12. De svartas historia : En översikt av forskning kring de svartas historia inom skola och undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Radsten; Salah Haji; [2022]
    Nyckelord :Elever; Globalt perspektiv; Historia; Informationssökande metod; Skola; Svartas historia;

    Sammanfattning : Svartas historia är en del av världshistorien och har en viktig roll för bland annat svarta elevers förståelse av dagens rasism och konflikter. Syftet med detta arbete är att undersöka vad forskningen säger om svartas historia i skolan och undervisningen ur ett globalt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. En likvärdig skola speglad i historieämnet : En kvalitativ studie av läroplansreformer åren 1978–2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Cissela Nurkkala; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; utbildningshistoria; läroplansreformer; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Likvärdighet är ett begrepp som ofta florerar i skoldebatten utan att det nödvändigtvis används på samma sätt eller med samma innebörd. Historiskt sett och utifrån tidigare forskning kan en liknande iakttagelse göras då begreppet förefaller byta både form och karaktär i och med läroplansreformer. LÄS MER

  4. 14. De bortglömda kvinnorna? : En kvalitativ intervjustudie hur lärare i mellanstadiet arbetar för att lyfta kvinnor i sin historieundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; läromedel; läroböcker; kvinnoperspektiv; jämställdhetsuppdrag;

    Sammanfattning : Alla Sveriges skolor har ett jämställdhetsuppdrag som innebär att all personal aktivt ska arbeta för en jämställd undervisning. All personal inom skolan ska fokusera på alla människors lika värde, individens frihet samt jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  5. 15. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.

    L2-uppsats,

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Utbildningshistoria; Ambulerande skola; Lotsbarnskola; Smögen; Mikrohistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året,  och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER