Sökning: "historia som skolämne"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden historia som skolämne.

  1. 1. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  2. 2. Barn och historiemedvetande : Elever i årskurs 1 funderar över historia som skolämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Eleonore Törnqvist; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetande; tidsförståelse; barn; F-3;

    Sammanfattning : Denna studie har tagit utgångspunkt i hur elever i årskurs 1 formulerar sin syn på historia innan de mött historieundervisning i skolan. Detta för att se om denna syn går att förstå som ett uttryck för historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Möten med historia : En intervjustudie om hur åtta elever ur årskurs nio möter historia i sin vardag utanför skolan

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Karl Engqvist; [2013]
    Nyckelord :Elever; möten med historia; historia; skola;

    Sammanfattning : The main purpose of this paper is to examine how students in school year nine in the Swedish school come in contact with history outside of the school context. The paper also focuses on, if and how the students consider the contact with history as something different than, or similar to the history education that takes place during school hours, the student´s interest in history will also be examined. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i historia eller SO? Första världskriget

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ingrid Lindblad; [2012-08-23]
    Nyckelord :SO-ämnen; didaktik; historia; bildning; pendelrörelse; spänningsfält;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att i en sekvens historielektioner fokusera spänningsfältet mellan de fyra enskilda SO-ämnena: historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap och ett gemensamt samlat SO-ämne. Syftet utreds genom klassrumsstudier, inom ramen för ämnesmomentet ”Första världskriget” tillhörande skolämnet historia, för att undersöka vilka kunskaper som elever uttrycker, som kan härröras till något annat skolämne, då främst de tre andra SO-ämnena, som geografi, religionskunskap eller samhällskunskap och om så är fallet fundera på betydelsen av detta. LÄS MER

  5. 5. Varför Historia

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pontus Kjellström; [2011]
    Nyckelord :Historia; historievetenskap; historiedidaktik; pedagogik; historieintresse; historiemedvetande; elever; lärare; gymnasieskolan; enkät; intervju; undervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag ämnat att med utgångspunkt i Malmö undersöka gymnasielever syn på historia, dels som skolämne och dels historians betydelse utanför skolan. Basen för undersökningen har utgjorts av en enkät som besvarades av 117 elever. LÄS MER