Sökning: "historical thinking"

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade orden historical thinking.

  1. 1. Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter : Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Spångberg; Ruben Antius; [2024]
    Nyckelord :Empati; dömande; mänskliga rättigheter; historiemedvetande; flerperspektivism; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Human rights are a relatively modern term that has a key role in our globalized society. Before human rights were developed, European colonialism was dominating the world arena and the rights that came with it. LÄS MER

  2. 2. Svenskar, västgötar eller vassbölingar? Föreställda gemenskaper bland allmogen under stora nordiska kriget

    Master-uppsats,

    Författare :Filiph Waldt; [2023-10-01]
    Nyckelord :imagined communities; öreställda gemenskaper; Great Northern War; stora nordiska kriget; tidigmodern tid; early modern period; ; kollektiva tillhörigheter; nationell identitet; regional identitet;

    Sammanfattning : This study examines imagined communities at the grassroots level during the Great Northern War of 1700-1721. A specific district is studied is under investigation: the inland area of Vadsbo district in Skaraborg county. LÄS MER

  3. 3. Mellan teori och praktik – historiedidaktiskaforskningstraditioners närvaro i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oskar Westberg; Simon Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :disciplinary knowledge; historical consciousness; historical thinking; history education; second-order concepts; Sweden; teacher practice; usage of history;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers implement select parts of the German and Canadian history didactic traditions in relation to the Swedish history curriculum in their practice. The material used is an overview based on earlier research as well as multiple empirical classroom studies conducted throughout Sweden. LÄS MER

  4. 4. Spelfilm som historieförmedlare i undervisning : Hur spelfilm kan bidra till att utveckla elevers historiska tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jonsson; [2023]
    Nyckelord : Source Criticism ; Historical Consciousness ; Uses of History ; Film ; Film as a Mediator of History ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how historical films in history education can contribute to developing students' critical thinking about sources, historical consciousness, and various aspects of the uses of history. I showed a sequence of the film 1917 which is about the First World War, to a class of high school students who then worked on an assignment connected to the film and the purpose of the study. LÄS MER

  5. 5. Racial Prejudices as Societal Norms: Utilizing Genre Pedagogy to Help Students Work with William Shakespeare’s 'Othello'

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Malek Habejbek; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay examines racial attitudes in Elizabethan England to re-read Shakespeare’s Othello with an emphasis on the characters Roderigo, Iago, Brabantio, the Duke of Venice, and Emilia. It also looks at the historical background of blackface and how it contributed to racism. LÄS MER