Sökning: "historieämnet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden historieämnet i skolan.

  1. 1. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yaiza Regueira; [2024]
    Nyckelord :egna berättelser; historiebruk; historiemedvetande; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER

  3. 3. Vems historia är det vi undervisar om ihistorieämnet egentligen? : En kvalitativ undersökning med jämställdhet i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Axel Nimér; Rebecca Seheden; [2023]
    Nyckelord :Genus; Historieundervisning; Jämställdhet; Könsmönster; Könsroller; Lgr 22; Representation.;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett högaktuellt ämne i samhällsdebatten. Skolan har i uppdrag att uppfostra elever till att bli demokratiska medborgare som ska kunna delta i samhället. I läroplanen finns skrivningar om att undervisningen ska vara jämställd och att eleverna ska få samma möjligheter oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Genus i historieämnet : En kunskapsöversikt om framställningen av kvinnor i läromedel och historieundervisningen och dess påverkan på eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Kammarfelt; Emma Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Historia; Kvinnohistoria; Läromedel; Undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån historieämnets läromedel och material kan det uppfattas som att kvinnorna i historien inte är av stor betydelse. Det är ett tydligt märkbart fokus på männen, medan kvinnorna många gånger blir osynliggjorda. LÄS MER

  5. 5. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mansoora Akhlaqi; Ridvall Isabella; [2023]
    Nyckelord :kvinnohistoria; genusperspektiv; genusperspektiv historieundervisning; jämställd historieundervisning; könsroller historia; kvinnor i historieundervisning; representation; Equality in history education; Pupils education in history; Gender roles history;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER