Sökning: "historieanvändning"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet historieanvändning.
1. Andra världskriget som intern(et)skämt : En studie om kulturell gemenskap på forumet r/ww2memes
Master-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : World War II as an in(ternet)-joke : A study on cultural community on the forum r/ww2memes. This master’s thesis examines the construction of community on the Reddit-forum r/ww2memes, dedicated to publishing and sharing internet memes concerning World War 2. LÄS MER
2. Ekot av S:t Barthélemy: Historiebruk i Sveriges riksdag : En analys av riksdagsledamöternas motioner och betänkanden från 2001 till 2020
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Matematikens historia i undervisningen? : En kvalitativ läromedelsanalys av läroböckers historieanvändning från Lgy 70, Lpf 94 och Lgy11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Flertalet studier pekar på positiva effekterna med att använda historia i matematikundervisningen och just matematikens historia finns med som centralt innehåll i läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Lgy11. Rapporter visar lärobokens centrala plats i undervisningens innehåll och given läroböckers plats i den svenska skolan är syftet med denna kvalitativa läromedelsanalys att se när och hur matematikens långa historia framträder i läroböckerna. LÄS MER
4. Historiebrukets mångfacetterade natur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : This overview has examined the research situation regarding the historical concept: use of history and the factors that weigh heavily are the concept's definition, categorization and function. Since the use of history is part of de-facto governing documents on the subject of history in Sweden. LÄS MER
5. Primärkällor i historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning om hur primärkällor arbetas med i historieundervisningen samt möjliga förklaringar till detta. Frågeställningen till kunskapsöversikten vilar på syftet att undersöka hur lärare och elever arbetar med primärkällor i svensk historieundervisning. LÄS MER