Sökning: "historieböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet historieböcker.

  1. 1. Skoldramaturgi om Orienten : Föreställningar om Östasien och orientalism i de svenska historieböckerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elisa Bastiani; [2023]
    Nyckelord :East Asia; Orientalism; school; Postcolonialism; Said; power of discourse; education; Eurocentrism; history books.; Östasien; orientalism; skola; postkolonialism; Said; maktdiskursanalys; utbildning; eurocentrism; historieläroböckerna;

    Sammanfattning : Syfte med den här studien analyserar hur svenska historieböcker framställer Östasien, östasiater och deras historia. Studien inramas inom de postkolonialistiska studierna med särskilt referens till begreppet Orientalism som definierades av forskaren Edward W. Said. LÄS MER

  2. 2. Genus inom skolämnet historia : En studie om män och kvinnors framställning i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedelsanalys; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka och jämföra framställningen av män och kvinnor i två olika historieböcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är: Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen i text? Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen på bild? Vilka likheter och skillnader finns det mellan hur kvinnor och män representeras i text och bild i de två läromedlen från lågstadiet respektive mellanstadiet? Studien utgår från Yvonne Hirdmans teori om genus, Annie Olssons fallstudie om läromedlets påverkan på elever, samt Britt-Marie Berge och Göran Widdings studie om mäns överrepresentation i text och bild. LÄS MER

  3. 3. Karl XI - Viljestark eller viljelös? : En kvalitativ och komparativ studie om hur Karl XI har skildrats i historieböcker mellan 1886-2019

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Marcus Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :Karl XI; historiedidaktik; historiekultur; historiebruk; icke-bruk; nyckelscenarier; slaget vid lund; reduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur och varför historiker har porträtterat Karl XI i historieböcker mellan perioden 1886–2019, samt hur Karl XI beskrivs i samband med scenarierna slaget vid Lund och reduktionen. Studien har en historiekulturell ansats och har utgått från en historiebrukstypologi. LÄS MER

  4. 4. Barn i historieböcker : En studie om hur barn representerats i historiska läroböcker mellan åren 1905–2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexsander Tellström; [2021]
    Nyckelord :Historia; barn; skola; läroböcker; läromedel;

    Sammanfattning : This study examines how children have been portrayed in Swedish textbooks written for the subject of history in high school between the year 1905 and 2011. The contents of nine textbooks have been qualitatively analysed according to an inductive method where information in the books relating to children are studied to reveal how their history is depicted. LÄS MER

  5. 5. Den svenska neutraliteten : En studie hur rikets neutralitet skildras i skolans historieböcker

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Pontus Blad; [2019]
    Nyckelord :The Swedish Research Council; Historical perspective; Neutrality;

    Sammanfattning : How has the question of Swedish neutrality been taught in the Swedish school during the 1950s, 1960s and 2000s? Neutrality is changeable and can be linked to shifts in history culture, conscious and contemporary perceptions during time. The material has been interpreted through the hermeneutics guidelines, which means that I have made the interpretation. LÄS MER