Sökning: "historiebruk folkmord förintelsen"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden historiebruk folkmord förintelsen.
1. Att förmedla det som aldrig fick ske : Fem lärares reflektioner om folkmordet i Srebrenica.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The genocide in Srebrenica is described as "UN's darkest hour" and is the largest genocide in modern time after the Holocaust. 2020 marks the 25th year anniversary since the genocide took place in Srebrenica. LÄS MER
2. Om detta ska de kunna : Två kvalitativa intervjustudier om historielärares erfarenheter kring att undervisa om folkmord efter läroplansreformerna 2011 och vilka betydelser deras olika urval kan få
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and analyze how swedish history teachers teach about genocide and to find out if the introduction of the new curricula in 2011 has caused any changes in the planning and implementation of their teaching methods. The essay, which consists of two sub-studies, have been inspired Niklas Ammerts study Om vad och hur ’må’ ni berätta? The theoretical starting points have been the didactic triangle and the use of history. LÄS MER
3. Förintelser - en studie av svenska historieläromedels framställning av 1900-talets folkmord (Holocausts - a study of how the genocides of the 20th century are represented in Swedish history textbooks)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Med utgångspunkt i det förnyade politiska intresse för historieundervisningens innehåll, som följde på regeringens informationssatsning ”Levande historia”, undersöks bilden av 1900-talets folkmord i ett antal läroböcker i historia för gymnasiet från 1990-talet och början av 2000-talet, med särskild tonvikt på vilket urval författarna gör samt vilka förklaringar som presenteras till att de kunde äga rum. Även principerna för urvalet av det kunskapsstoff som förmedlas samt möjliga konsekvenser av detta diskuteras. LÄS MER