Sökning: "historiebruk folkmord"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden historiebruk folkmord.

  1. 1. Att förmedla det som aldrig fick ske : Fem lärares reflektioner om folkmordet i Srebrenica.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Dennis Pasanbegovic; [2023]
    Nyckelord :Teaching; Genocide; Srebrenica; The Holocaust; Historical consciousness; Use of history; Non-use of history; Undervisning; Folkmord; Srebrenica; Förintelsen; Historiemedvetande; Historiebruk; Icke-bruk;

    Sammanfattning : The genocide in Srebrenica is described as "UN's darkest hour" and is the largest genocide in modern time after the Holocaust. 2020 marks the 25th year anniversary since the genocide took place in Srebrenica. LÄS MER

  2. 2. När regeringen vill en sak men gör en annan... : En studie i hur regeringen hanterat frågan om ett erkännande av folkmordet på armenier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Carina Persson; [2020]
    Nyckelord :genocide; recognition; acknowledgement; Armenian genocide; Seyfo; 1915; 1894-1924; Ottoman Empire; Turkey; young turks; Sweden; government; decision; parliament debate; split use of history; folkmord; erkännande; Armeniska folkmordet; Seyfo; 1915; 1894-1924; Osmanska imperiet; Turkiet; Ungturkarna; Sverige; regeringen; riksdagsdebatt; kluvet historiebruk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att söka förklaring till varför den svenska regeringen valde att inte erkänna folkmordet på armenier/Seyfo samt undersöka på vilket sätt politiker använder sig av historia när de ska ta beslut i frågor som dels skett i en annan tid och som dels är obekväma att hantera. För att få svar på denna fråga har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  3. 3. Mötet med Sveriges historia och kultur : Nyanlända afghanska elevers tankar och upplevelser i mötet med historia och kulturarv i Sverige

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mehrdad Mobaraki; [2020]
    Nyckelord :newly arrived Afghan pupils; folk group of hazara; multicultural; cultural heritage; focus interviews; historical consciousness; use of history; historical culture;

    Sammanfattning : This study has a multicultural and intercultural orientation. The aim of the study is to investigate the thoughts and experiences of newly arrived Afghan pupils in encountering history and cultural heritage in Sweden. The study is therefore based on a student ́s perspective. Interviews used as a method that are of a qualitative nature. LÄS MER

  4. 4. Om detta ska de kunna : Två kvalitativa intervjustudier om historielärares erfarenheter kring att undervisa om folkmord efter läroplansreformerna 2011 och vilka betydelser deras olika urval kan få

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Albin Hellström; Joacim Ek; [2017]
    Nyckelord :Historiebruk; Undervisningsmetoder; Folkmord; Historiemedvetande; Förintelsen;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and analyze how swedish history teachers teach about genocide and to find out if the introduction of the new curricula in 2011 has caused any changes in the planning and implementation of their teaching methods. The essay, which consists of two sub-studies, have been inspired Niklas Ammerts study Om vad och hur ’må’ ni berätta? The theoretical starting points have been the didactic triangle and the use of history. LÄS MER

  5. 5. Aldrig mer! Att undervisa om folkmord i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emilia Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Historiebruk; Värdegrund; Folkmord; Läroplaner;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att visa hur skolan kan dra nytta av att undervisa om 1900-talets folkmord i lärandet om skolans värdegrund. Med hänvisning till historiedidaktiska teorier och en granskning av skolans styrdokument och läroplaner ämnar detta arbete att bidra till utvecklingen av elevernas historiemedvetande samt en större hänsyn till sin omvärld och en önskan att kämpa för det demokratiska samhället. LÄS MER