Sökning: "historiebruk och historiekultur"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden historiebruk och historiekultur.

  1. 1. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yaiza Regueira; [2024]
    Nyckelord :egna berättelser; historiebruk; historiemedvetande; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Henrik VIII: Makt, äktenskap och arvet av en Tudorkung : En studie om historieskrivningen om Henrik VIII mellan 1887–1995

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gustav Svan; [2024]
    Nyckelord :Henry VIII; use of history; cultural history; historiography; Henrik VIII; historiebruk; historiekultur; historiografi;

    Sammanfattning : This degree project is a study investigating how the historiography of king Henry VIII of England has changed between 1887-1995. The aim of the study was to gain insight into how the historiography of Henry VIII and the most important aspects of his reign were viewed at different periods of the 19th and 20th centuries and how it has changed over that period. LÄS MER

  3. 3. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  4. 4. ”Vad angår baltutlämningen oss?” : Svensk självbild och historiebruk av baltutlämningen i Aftonbladet mellan 1947–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Tornberg; [2023]
    Nyckelord :The Extradition of the Balts; Aftonbladet; use of history; Historical culture; Swedish Identity; guilt; and shame.; Baltutlämningen; historiebruk; identitet; historiekultur; skuld; skam; Aftonbladet; svensk press;

    Sammanfattning : This essay explores how and why the memory of the Baltic extradition in 1946 has been shaped and used in relation to the social democratic Swedish identity, trough the theory of cultural history. The method utilized is a qualitative content analysis of the 71 articles in Aftonbladet that discuss the term “baltutlämningen” between 1947-2022. LÄS MER

  5. 5. Filmanvändning inom historieundervisning i gymnasiet: upplevelser från båda sidor av klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joan Cornejo Svensson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Avsikter; Filmanvändning; Historiebruk; Historiemedvetande; Historieundervisning; Övergripande mål; Historiekultur; Film; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar historielärares avsikter med att använda film i sin undervisning i gymnasieskolan. Syftet är att undersöka lärarnas deklarerade avsikter och jämföra dem med historieämnets övergripande mål samt elevernas respons till filmanvändning i klassrummet. LÄS MER