Sökning: "historiedidaktisk forskning"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden historiedidaktisk forskning.
1. I glappet mellan teori och praktik : En ämnesdidaktisk studie av svensk historielärarutbildning och dess arbete med blivande historielärares kunskapsbas
Master-uppsats,Sammanfattning : This study takes its point of departure in the concept of body of knowledge and sees this concept as including both the theoretical knowledge and the practical skills that teachers need to possess in order to be able to create well-functioning teaching in the school's everyday reality. Based on this definition the study examines, by interviewing and observing a number of Swedish history teacher students in the final phases of their teacher training, how Swedish history teacher training work with the body of knowledge to prepare students for teaching. LÄS MER
2. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER
3. Vilka var vi som grävde guld i USA? : Om banal nationalism under fotbolls-VM 1994
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera uttryck för banal nationalism i svenska dagstidningar under världsmästerskapen i fotboll för herrar i USA 1994. Dels för att vidga begreppet nationalism, dels bidra med exempel på hur den kan synliggöras i vardagliga sammanhang och därigenom riskerar reproducera nationella föreställningar. LÄS MER
4. När jag gick i skolan läste vi om : En kvalitativ intervjustudie om vad det undervisas om ihistorieundervisning för grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Alla har vi någon gång gått i skolan och läst historia. Vi har alla även ett minne om vad det pratats om i historieundervisningen under skolgången. Men hur väl stämmer det överens med den för tiden gällande kursplanen eller med den historiedidaktiska forskningen. LÄS MER
5. Historiemedvetandet som begrepp i ämnesdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande har under senaste årtiondena introducerats och etablerats i den svenska undervisningen och svenska styrdokumenten. Det var ett intressant val av ämne att fördjupa sig i eftersom forskningsområdet är under utveckling. LÄS MER