Sökning: "historieförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet historieförståelse.

  1. 1. Hur påverkar historiekultur historieundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Markus Wallenholm; Seif Al-Noori; [2024]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; mångkultur; historiemedvetande; klassrum; lärare; elev;

    Sammanfattning : I dagens svenska samhälle finns det ett samtycke om att många av våra skolor är väldigt mångkulturella och inom dessa skolor så finns det elever från olika delar av världen med olika historiekulturer, men det är inte endast eleverna som har en historiekultur utan det har lärarna också och kan generellt bindas till den svenska historiekulturen Syftet med denna uppsats är att titta på olika studier för att kunna få en uppfattning om hur historiekulturer påverkar undervisningen som ges under historielektionen och om lärarens historiekultur påverkar elevernas historieförståelse eller om elevernas historiekultur påverkar den undervisning som de tar till sig.  Frågorna vi har ställt för att kunna nå syftet med denna uppsats är “Hur påverkas eleverna av sin historiekultur när de ska ta till sig historieundervisning?" samt “Hur påverkar lärarens egna historiekultur utförandet av deras historieundervisning?”  Metoden vi använt oss av för denna kunskapsöversikt är informationssökning i olika databaser, framför allt Libsearch, Diva och Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Historieförståelse och kvalificerat historiskt tänkande i tidskriften SO-didaktik 2016–2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vilka sidor av historien? : En studie av interkulturella perspektiv i historieläromedel för åk 1-3

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :David Heyman; [2020]
    Nyckelord :Intercultural perspectives; primary school; multilateral history; history diversity; whose history; history text books; Interkulturellt perspektiv; årskurs 1-3; historieförståelse; mångsidig historia; vems historia; historieläromedel;

    Sammanfattning : Denna explorativa studies syfte är att undersöka förekomst och former av interkulturellt perspektiv i två tryckta läromedel i historia för årskurs 1-3. Frågeställningen är utöver förekomsten och formerna, att undersöka huruvida en potential i detta perspektiv – att bidra till att ge eleverna en mångsidig historieförståelse – utnyttjas. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur och film i historieundervisningen : En litteraturstudie kring användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen samt hur det påverkar elevernas historiemedvetande och historieförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alexandra Hägg; [2017]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; historieförståelse; skönlitteratur och film.;

    Sammanfattning : Det finns en mängd olika medier som är tillgängliga för klassrummet. Dessa medier kan användas i olika områden och genom olika arbetssätt. Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att undersöka vad forskningen säger om användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Ja fast fler sanningar kontra att försöka sprida ett budskap det är ju två olika saker tycker jag" : En studie om lågstadielärares historieförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Hjertberg; [2016]
    Nyckelord :historia; historieförståelse; lärare; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att synliggöra F-3 lärares historieförståelse. Ambitionen med detta synliggörande var att bidra med en fördjupad insikt om potentialen av F-3 lärares historieförståelse vad gäller möjligheter att främja elevers tolerans och kritiska förmåga. LÄS MER