Sökning: "historiekultur"
Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade ordet historiekultur.
16. Karl XI - Viljestark eller viljelös? : En kvalitativ och komparativ studie om hur Karl XI har skildrats i historieböcker mellan 1886-2019
Kandidat-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur och varför historiker har porträtterat Karl XI i historieböcker mellan perioden 1886–2019, samt hur Karl XI beskrivs i samband med scenarierna slaget vid Lund och reduktionen. Studien har en historiekulturell ansats och har utgått från en historiebrukstypologi. LÄS MER
17. The Ghost of Orientalism : Case Study of Historical Representations, History Culture and Orientalism in the Video Game Ghost of Tsushima
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : This thesis explores how history is represented in the video game Ghost of Tsushima from 2020. The game is set on the island of Tsushima off the coast of Japan during the Mongol invasion of 1274. Players are placed into this world as the fictive samurai Jin Sakai, fighting to free the island from the Mongol yoke. LÄS MER
18. Lärares perspektiv på interkulturell historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka historielärares upplevelser och erfarenheter av att bedriva en interkulturell historieundervisning i heterogena klassrum. Studien ämnar också belysa vilka utmaningar historielärare bemöter och vilka stöd de efterfrågar. LÄS MER
19. Berättelserna om den stora barnförflyttningen - en narrativ analys av de finska krigsbarnens plats i den svenska historiekulturen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Under det finska vinterkriget och fortsättningskriget skickades runt 70 000 finska barn till Sverige i ett försök att rädda dem undan krig och svält. Denna barnförflyttning anses vara världshistoriens största. LÄS MER
20. Hur fyra lärare i Skåne undervisar historia för att stärka elevernashistoriemedvetande och identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att undervisa i historia kräver att eleverna stärker sitt historiemedvetande och sin identitet genom undervisningen. Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan hjälpa till att skapa ”en trygg identitet och medvetenhet” för elevernas personliga och kollektiva identitet. LÄS MER