Sökning: "historieläroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade ordet historieläroböcker.

  1. 1. Det sociala könet i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dylan Kittler; Emma Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. De bortglömda urfolken : En kritisk diskursanalys om samernas och den nordamerikanska ursprungsbefolkningens framställning i svenska historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Ida Swärd; [2020]
    Nyckelord :samer; indianer; nordamerikanska ursprungsbefolkningen; läroboksgranskning; kritisk diskursanlays; Homi Bhabha; vi och dem ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samerna respektive den nordamerikanska ursprungsbefolkningen framställs i samtida historieläroböcker för gymnasiets senare historiekurser. Det som undersökts är hur de två ursprungsfolkens historia och kulturmöten framställs i relation till vad som står i Gy11:s läroplan. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER

  5. 5. Narrativ om införandet av allmän rösträtt i svenska gymnasieskolans historieläroböcker : Är ett marxistiskt eller liberalt narrativ om införandet av allmän rösträtt dominerande i svenska historieläroböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Albin Malmqvist; [2020]
    Nyckelord :historieläroböcker; gymnasieskolan; historieundervisning; narrativ; allmän rösträtt; moderniseringsteori; strukturalist-marxism; demokratisering;

    Sammanfattning : Studien består av en idealtypsanalys av fyra historieläroböcker för svenska gymnasieskolan i syfte att undersöka om ett liberalt eller marxistiskt narrativ om införandet om allmän rösträtt dominerar i dessa. Den marxistiska idealtypen, baserad på strukturalist-marxistisk teori, visar sig stämma väl överens med böckernas narrativ. LÄS MER