Sökning: "historieläroböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade ordet historieläroböcker.

  1. 6. Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i svenska historieläroböcker 1971-2021 : Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i tre svenska historieläroböcker från 1971 till 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :historia; Sovjetunionen; sovjetkommunism; kommunism; historiedidaktik; kalla kriget; läromedelsanalys; läroböcker;

    Sammanfattning : Målet för denna läroboksanalys är att undersöka hur Sovjetunionen och sovjetkommunismen framställts i tre svenska historieläroböcker från åren 1971, 1999 och 2021. Det relevanta innehållet från de olika läroböckerna har studerats genom ett funktionellt samt strukturellt perspektiv, för att se till vilket innehåll som framställs samt hur, och på vilket sätt läroböckerna och dess författare kan ha påverkats av den tid då de tillkommit. LÄS MER

  2. 7. Civilisationens begynnelse – en lycklig historia? : En innehållsanalys av hur svenska historieläroböcker berättar om högkulturerna Egypten, Mesopotamien, Kina och Indien

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Bokor; [2022]
    Nyckelord :högkulturer; läroboksanalys; berättelser; flodkulturer; positivitet; negativitet; historiedidaktik; narrativ; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The reason for this study is based on the premise that the era of High Cultures is perceived as an almost forgotten time that few remember or know something about. This study aims to investigate what textbooks for years 7-9 tell us about the first high cultures. LÄS MER

  3. 8. Historieläroböcker och genusperspektiv : En jämförande analys av fem läroböcker i historia för gymnasiet med fokus på genus

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Sefertzi; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet mellan kön; genusteori; genushistoria; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar göra en jämförande analys av fem historieläroböcker med fokus på genus. Syftet blir att undersöka hur genusperspektiv framträder i historieläroböckerna. LÄS MER

  4. 9. Kung Byxlös och den store Gustav Adolfs dotter : Gestaltningar av drottningarna Margareta och Kristina i skolans historieläroböcker

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Zander; [2022]
    Nyckelord :queen Margret; queen Christina; depictions; textbook analysis; gender perspecive; school history;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the Swedish reigning queens Margaret and Christina are portrayed in Swedish textbooks and analyze whether those portrayals change over a period from 1845 to 2014. The material consists of a total of eight history textbooks intended for use in either the elementary- or the upper secondary school. LÄS MER

  5. 10. Synen på sovjetkommunism i historieundervisning : Kunskapsöversikt av forskningen kring synen på sovjetkommunism i historieundervisning från 1933 till nutid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; Moa Luxhöj; [2022]
    Nyckelord :“The living history forum”; History; “History teaching”; “Cold War”; Communism; Soviet; Education; forum för levande historia ; Historia; Historieundervisning; Kalla kriget ; Kommunistiska; Sovjet; Utbildning;

    Sammanfattning : Abstrakt Målet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga tidigare forskning i synen på sovjetkommunism och Sovjetunionens roll under kalla kriget och hur det skildras i historieundervisningen. Översikten kommer även att kartlägga forskning i hur och varför detta ämne skiljer sig i länder som i dagsläget är icke-kommunistiska baserat på skillnader i historiekulturer från 1933 till nutid. LÄS MER