Sökning: "historielärobok"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet historielärobok.
1. Bilden av det förflutna : En multimodal analys av några texter i en digital högstadielärobok i historia
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : I den här uppsatsen har fem multimodala texter i en digital historielärobok för grundskolans årskurs 7 – 9 undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i sociosemiotisk teori och systemisk funktionell lingvistik (SFL) utveckla kunskap om potentiella språkliga utmaningar för andraspråkselever i de multimodala texterna. LÄS MER
2. Tre små berättelser och en läroboksskildring om Sovjetunionen under Stalins regim : En historiedidaktisk analys av fiktionens potential i historieundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of this study is to investigate what three fictional narratives can contribute to the history education in Swedish upper secondary school and how they stand in comparison to a history textbook. We focus on narratives about the Soviet Union during the reign of Stalin from the end of the 1920’s to 1953. LÄS MER
3. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER
4. Hur framställs och förklaras Förintelsen i historieläroböcker? : En kvalitativ textanalys av tre läroböcker för Historia 1b
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Under 1990-talet började historieforskning om Förintelsen att resultera i böcker och avhandlingar som skapade debatter bortom den akademiska världen. Debatten handlade lika mycket om de psykologiska aspekterna bakom mördandet som den handlade om skuldfrågor i både länder och institutioner som dessförinnan hållit sig utanför debatten. LÄS MER
5. "För 100 tusen år sedan fanns det människor som vi i Afrika" : En kritisk diskursanalys av en historielärobok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In an ever-changing society, what is considered normal is also changing. Gender issues, ethnical questions and groups of people that have not been considered "norm" in the past are now visible and present phenomena in our everyday lives. LÄS MER