Sökning: "historieläromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet historieläromedel.

  1. 1. HBTQ+ perspektiv i historieundervisning : En översikt av forskning kring HBTQ+ representation i historieläromedel samt metoder för inkludering av HBTQ+ perspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Zupcevic; Hannes Persson; [2024]
    Nyckelord :history education; LGBTQ representation; secondary school; textbooks;

    Sammanfattning : The problematic aspect of including LGBTQ+ perspectives in history education is that history textbooks might not contain a sufficient quantity or quality of LGBTQ+representation, in addition teachers might not be sufficiently equipped to teach history with LGBTQ+ perspectives. The purpose of this overview is to compile research regarding how LGBTQ+ perspectives are represented in the history subject in addition to which methods history teachers can use in order to include it in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs kvinnor i text i historieläromedel för högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jönsson Steen; Bojana Krsoska; [2023]
    Nyckelord :Gender; historiography; history use; identity creation; textbooks; content analysis; Genus; historieskrivning; historiebruk; identitetsskapande; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : The portrayal of women in history textbooks is a problem area that will always have a major impact on girls and their identity. The purpose of this study is to find out how women are portrayed in history textbooks for upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Osynliga kvinnor : Kvinnans framställning i historieläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Liza Gergees; Saja Sardar Ahmad; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Den handlingskraftiga mannen i fokus och kvinnan i periferin : Analys av historieläromedels framställning av kvinnor och män

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Holm; Ida Wahlund Egnell; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; genus; kvinnligt och manligt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur historieläromedel för årskurs 1–3 framställer kvinnor och män. Studien grundar sig på en kvalitativ innehållsanalys där Edwertz och Lundströms genustrappa används för att analysera de valda läromedlen utifrån trappans olika nivåer och kriterier. LÄS MER

  5. 5. Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michelle Larsson; [2022]
    Nyckelord :bildanalys; läromedelsanalys; multimodalitet; historia;

    Sammanfattning : I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. LÄS MER