Sökning: "historieläroböcker"
Hittade 3 uppsatser innehållade ordet historieläroböcker.
1. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER
2. Ett jämställt språk, en jämställd historia? : En kritisk diskursanalys av läromedel i historia utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Genom språket och våra språkliga handlingar skapar och återskapar vi föreställningar om oss själva och vår omgivning, således är språket inte bara ett verktyg för kommunikation. I föreliggande studie undersöks språkliga handlingar som existerar inom en avgränsad kontext i skolans sfär och som är kopplade till kön. LÄS MER
3. Nationalsocialismen i fem läroböcker i historia för gymnasiet : En pedagogisk textanalys av stoffurval, stil och förklaringar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna examensuppsats behandlar ämnet nationalsocialism i svenska läroböcker inom historieämnet för gymnasieskolan. Enligt min erfarenhet används läroböcker i stor utsträckning i historieundervisningen. Skolan har ett uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER