Sökning: "historieläroböcker"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet historieläroböcker.

  1. 1. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Beatrice Bråstad; Elin Skarin; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; mångfald; intersektionalitet; identitet; normer; maktstrukturer; historieläroböcker; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER

  2. 2. Ett jämställt språk, en jämställd historia? : En kritisk diskursanalys av läromedel i historia utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linda Lans; [2018]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; transitivitetsanalys; genus; läroböcker; historia;

    Sammanfattning : Genom språket och våra språkliga handlingar skapar och återskapar vi föreställningar om oss själva och vår omgivning, således är språket inte bara ett verktyg för kommunikation. I föreliggande studie undersöks språkliga handlingar som existerar inom en avgränsad kontext i skolans sfär och som är kopplade till kön. LÄS MER

  3. 3. Nationalsocialismen i fem läroböcker i historia för gymnasiet : En pedagogisk textanalys av stoffurval, stil och förklaringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Love Bruun; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; nationalsocialism; nazism; antisemitism; historieläroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Denna examensuppsats behandlar ämnet nationalsocialism i svenska läroböcker inom historieämnet för gymnasieskolan. Enligt min erfarenhet används läroböcker i stor utsträckning i historieundervisningen. Skolan har ett uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER