Sökning: "historiemedvetande 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden historiemedvetande 4-6.

  1. 1. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robert Lorentzen; [2023]
    Nyckelord :Historiska källor; historiskt källmaterial; källkritik; historisk tänkande; historieundervisning; historielärare; absolut källkritik.;

    Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER

  2. 2. Interkulturella interaktioner : ”Vi” och ”de andra” i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wenche Gröndahl; Annie Larsson; [2022]
    Nyckelord :historia; interkulturell pedagogik; interkulturalitet; mångkulturalitet; historiemedvetande; postkolonialism; normalitet; ”vi” och ”de andra”;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och kritiskt analysera historielärares tal om sin undervisning i relation till läroplanens mål om historiemedvetenhet, kulturmöten och mångfald för historia i årkurs 6. Genom att fördjupa oss i lärarnas utsagor har det varit möjligt att definiera ett antal diskurser i historielärares tal om sin undervisning i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Borglin; Julia Svensson; [2022]
    Nyckelord :artefakter; historiemedvetande; historisk empati; historiska platser; kritisk tänkande; museum;

    Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. När dåtiden knackar på dörren : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare använder och definierar begreppet historiemedvetande i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Beatrice Lindström; [2022]
    Nyckelord :historical consciousness; history didactics; history; teaching; middle school; grade 4–6; historiemedvetande; historiedidaktik; historia; undervisning; mellanstadiet; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande återfinns i den inledande syftestexten för ämnet historia i grundskolan. Begreppet beskrivs vara inflätat i elevens förståelse för hur det förflutna samspelar med det nutida och ska ge eleven perspektiv på framtiden. LÄS MER

  5. 5. Historieundervisning i årskurserna 4–6 – fokus på lokalhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Torkkel; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; historiemedvetande; historiebruk; ”den lilla historien”;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i den svenska skolan i årskurserna 4–6 ser på och undervisar om lokalhistoria. Data till studien samlades in genom en online enkätundersökning. LÄS MER