Sökning: "historiemedvetande enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden historiemedvetande enkät.

  1. 1. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Drama i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Danbolt; Rasmus Jinnestrand; [2020]
    Nyckelord :drama; historia; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Då skolan ska bidra till att ge eleverna en djupare ämneskunskap och förståelse för samtidenkrävs det fler metoder för att variera och anpassa undervisningen till varje individ. Syftet medföljande examensarbete var att undersöka om dramapedagogiska metoder används iämnesundervisningen samt, om så var fallet, i vilket syfte lärare använder sig avdramapedagogiska metoder. LÄS MER

  3. 3. Att läsa historia är ganska viktigt : Gymnasieelevers åsikter kring vad som är viktigt med att läsa kursen Historia 1

    M1-uppsats,

    Författare :Svante Örtendahl; [2012]
    Nyckelord :Historia 1; ämnesplan; historiemedvetande; högskoleförberedande; yrkesförberedande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att analysera vad gymnasieelever anser är viktigt med att läsa kursen Historia 1. För att undersöka detta deltog sammanlagt 138 gymnasielever i årskurs 1 från sex olika gymnasieprogram som alla besvarade varsin enkät. LÄS MER

  4. 4. Varför Historia

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pontus Kjellström; [2011]
    Nyckelord :Historia; historievetenskap; historiedidaktik; pedagogik; historieintresse; historiemedvetande; elever; lärare; gymnasieskolan; enkät; intervju; undervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag ämnat att med utgångspunkt i Malmö undersöka gymnasielever syn på historia, dels som skolämne och dels historians betydelse utanför skolan. Basen för undersökningen har utgjorts av en enkät som besvarades av 117 elever. LÄS MER

  5. 5.   Folkmordsundervisning som ett led i skolans demokratifostran :   En studie av hur skolans demokratifostrande uppdrag gestaltar sig i historieundervisningen om folkmord på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Therése Johansson; [2010]
    Nyckelord :Demokratifostran; folkmord; historiemedvetande; demokrati; människovärde; mänskliga rättigheter.;

    Sammanfattning : Att demokrati och en förståelse för mänskliga rättigheter och människovärde skall genomsyra skolans verksamhet är de allra flesta lärare bekanta med. Vissa arbetsområden ställer detta mer på spets än andra, däribland undervisningen om folkmord i ämnet historia. LÄS MER