Sökning: "historieskrivning"

Visar resultat 21 - 25 av 92 uppsatser innehållade ordet historieskrivning.

  1. 21. Kampen om Vapsten : Historieskrivning och kunskapsförmedling om Vapstenskonflikten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Erik Wikberger; [2021]
    Nyckelord :Vapstenskonflikten; Vapsten; Rennäringslagen; Renbeteslagen; Kunskapshistoria;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Ett exkluderande perspektiv på historien? : En kvalitativ analys av läroböckers skildringar av medeltidens genusskillnader

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Edwin Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Textbook; teaching materials; history; the middle ages; gender; didactics; Läromedel; historia; medeltiden; genus; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att förstå den bild av medeltida män, kvinnor och könsförhållanden som förmedlas av läromedel i vår tids gymnasieutbildning. Till detta ändamål granskades tre historieläromedel genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 23. Fantastiska feminister : En genusvetenskaplig studie av medial feministisk historieskrivning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Frida Annuswer; [2021]
    Nyckelord :Feministisk historieskrivning; Populärvetenskap; Postfeminism; Populärfeminism; Diskursanalys; Neoliberalism;

    Sammanfattning : The lack of women in historical writing has long been discussed in Sweden and could be understood as an expression of a bigger discourse of Swedish gender equality. With two existing women’s history museums and media debates about women’s representation in history books, it seems to be part of both a Swedish and a feminist discourse. LÄS MER

  4. 24. Momma & Mormor : Berättelsen om Fridhem

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Inredningsarkitektur & Möbeldesign

    Författare :Ingrid Björklund; [2021]
    Nyckelord :Design; kvinnohistoria; historiografi; Jämtland; Jamtli; cottagecore; tiktok; cutting together-apart; etsning i sten; ornament; Bergs socken; Momma och Mormor; Obberlind; Lindroth; Obbarius; Fridhem; Infiltration; temporaliteter; polytemporär; dikotomier; dekonstruktion; protolys; CNC-fräs; hauntology; konstnärligt arbete; möbeldesign; formgivning; kritisk; installation; bord; ljudverk; Bergs Hembygdsförening; Dala sten; kalksten; representation; feminism; queerteori; Karen Barad; Hito Steyerl; Beatriz Colomina; Llewellyn Negrin; Kvinnohistoriska; historieskrivning; stenbrott; stenindustri; textilt hantverk; arkitekturteori; synlighet; mekanismer för synlighet; Den Feminina Textilen; inredningsarkitektur; Axel Einar Hjorth; svensk design; konstfack; interiör lyssnarupplevelse; muntlig historia; minnen; minnets materialitet; tolkande; interiörhistoria; post-dualism; Segring;

    Sammanfattning : I mitt projekt utvecklar jag konstnärliga designmetoder för att studera, samla in och berätta om kvinnohistoria och interiörhistoria, inspirerat av feministiska och queerteoretiska perspektiv på temporalitet, identitet, historia, material och berättande. Mitt examensarbete utgår från min 90-åriga mormors berättelser om sina barndomsminnen av hennes två mormödrar ‘Momma’ och ‘Mormor’ och hur det var att spendera somrarna på deras gård, Fridhem. LÄS MER

  5. 25. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER