Sökning: "historieundervisning och museer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden historieundervisning och museer.

  1. 1. Museets möjligheter : Museet som resurs i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elisabeth Trolle; Ester Berg; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; lärande; museum; museipedagogik;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar delvis till att sammanställa tidigare forskning kring hur museum och studiebesök kan användas som verktyg i undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur man kan använda museibesök för att stötta elever i att utveckla historisk empati. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; lokalhistorieundervisning; museer; historiedidaktik; historiemedvetande; hembygdsundervisning; närområdesstudier;

    Sammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande i en femteklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Odénius; [2021]
    Nyckelord :Historiemedvetande; motivation; relevans; mellanstadiet; historieundervisning; elevers syn på historia;

    Sammanfattning : Textens syfte är få en bild av mellanstadieelevers historiemedvetande och huruvida de känner att historieämnet är relevant och motiverande för dem att lära sig. Detta undersöks genom att besvara frågorna; Vad och hur berättar mellanstadieelever om historia, både från undervisning i skolan och andra kontaktytor? Uppfattar eleverna att historiekunskaper kan användas i resonemang om då, nu och sen? På vilket eller vilka sätt? Upplever eleverna att historieundervisningen är relevant och motiverande och hur kan undervisningen utformas för att uppnå detta? Det är ett utbrett problem att historieundervisningen i skolan inte förmedlar vikten av historisk kunskap. LÄS MER

  4. 4. Att så frön till historiemedvetande – skolbesök till kulturarvsinstitutioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Anjar; Alexandra Sköld; [2019]
    Nyckelord :historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; kulturarv; kulturarvspedagogik; lärande; museer; museibesök; museipedagogik; skolbesök;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur skolbesök till kulturarvsinstitutioner kan bidra till att utveckla elevers historiemedvetande. Genom intervjuer med lärare och museipedagoger har vi empiriskt fastställt att det finns olika faktorer som bidrar till historiemedvetande. LÄS MER

  5. 5. Att erfara historiemedvetande på museer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bashar Joumaa; Rasmus Hackzell; [2017]
    Nyckelord :Erfarande; Historiemedvetande; Historieundervisning; Museum; Museipedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi valt att undersöka om, och på vilket sätt, ett museibesök kan skapa förutsättningar för utveckling av elevers historiemedvetande. För att besvara frågeställningen har vi specificerat den i underfrågor som riktar sig dels mot historielärares och dels mot museipedagogers pedagogiska material kring museibesök. LÄS MER