Sökning: "historisk diskurs analys"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden historisk diskurs analys.

  1. 1. En diskursiv studie om den danska och svenska läroplanens utsagor kring rörelser : -En historisk tillbakablick om rörelsers betydelse för förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Modig; Kristina McCulloch; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Discourse; Knowing; Movement; Statement.; Diskurs; Läroplan; Rörelse; Utsaga; Vetande;

    Sammanfattning : Barns utveckling sker i ett kognitivt, sinnligt och kroppsligt samspel, på så sätt är rörelser en central del i barns utveckling. Här står den svenska läroplanens tolkningsbarhet kring rörelsers framskrivning i kontrast till den danska holistiska framskrivningen av rörelser. LÄS MER

  2. 2. “Varenda dag, varenda timme, varje ögonblick" : Lydnad, motstånd och myt i den svenska coronapandemin som diskursiv konstruktion

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Sofia Nylander; [2022]
    Nyckelord :rhetoric; Foucault; myth; freedom; power; discipline; discourse; COVID-19; Sweden; retorik; Foucault; myt; frihet; makt; disciplin; diskurs; coronapandemin; Covid-19; Sverige; Dagens Nyheter; Aftonbladet; pressträffar; Stefan Löfven; Magdalena Andersson;

    Sammanfattning : I en retorisk analys av den svenska, diskursiva konstruktionen av coronapandemin, så som den tog form i politisk kommunikation och samhällsopinion, argumenterar jag för att diskursens möjlighet att uppfattas som rationell och saklig i själva verket var högst beroende av en rad mytiska idéer. Dessa idéer kretsade kring en historisk, västerländsk framåtrörelse, en uråldrig kamp mellan ljus och mörker, det dunkla som något hotfullt, synden och botgöringen som vid domen skulle leda folket till frälsning eller lidande, samt det svenska samhällets äkta kärna. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensförhållandet mellan kultur och ekonomi : En idéhistorisk analys av spänningsförhållandet mellan kultur och ekonomi i svenska kulturpolitiska dokument

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Markus Helmersson; [2021]
    Nyckelord :Culture; economics; history of ideas; intellectual history; history; Sweden; hermeneutics; semiotic discourse analysis; discourse theory; discourse analysis; politics; cultural studies; Kultur; ekonomi; kulturpolitik; idéhistoria; historia; Sverige; hermeneutik; semiotisk diskursteori; diskursanalys; politik; kulturstudier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera två för Sverige betydelsefulla kulturpolitiska styrdokument, för att analysera hur relationen mellan kultur och ekonomi gestaltas i respektive diskurs. Genom att jämföra 1970-talets med det tidiga 2000-talets kulturpolitik, med de kulturella och ekonomiska begreppens historiska utveckling från senmedeltiden och framåt, förklaras det spända förhållandet mellan kultur och ekonomi. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg som lärresurs - En nexusanalys av det digitala ordinlärningsverktyget Quizlet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hugo Wigbrand; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitalt verktyg; Historisk kropp; Interaktionsordning; Medierad diskursanalys; Nexusanalys; Ordinlärning; Situationens diskurser;

    Sammanfattning : I förevarande studie analyseras ett ordinlärningsexperiment i årskurs 7 med syftet att undersöka det digitala verktyget Quizlets potential för elever att lära sig spanska ord. Två likartade klasser fick använda sig av två olika ordinlärningsmetoder, digitalt via Quizlet respektive analogt med penna och papper. LÄS MER

  5. 5. Skäl till språkhistoria En diskurs-historisk analys av legitimering och kategorisering av språkhistoria inom gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Rosenlind; [2020]
    Nyckelord :Språkhistoria; Kritisk diskursanalys; Legitimering; Språkideologi; Attityd; Läroplaner; Språkhistoriedidaktik; Svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Utifrån en kritisk diskursanalys granskas i denna studie nio styrdokument för gymnasieskolans svenskämne från åren 1933 till 2017 med syftet att synliggöra hur språkhistoria har legitimerats och kategoriserats. Inspirerad av Norman Faircloughs kritisk-realistiska tolkning av diskurs undersöks dessutom vilka språkideologiska influenser som kan ha påverkat framskrivningen av språkhistorieämnet. LÄS MER