Sökning: "historisk kanon"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden historisk kanon.

  1. 1. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  2. 2. Den onde dansken? : En studie om hur ett för-svenskt skåneländskt perspektiv synliggörs i läroböcker för årskurs 4–6 i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Skov Pedersen; [2021]
    Nyckelord :historisk kanon; makt; Skånelanden; Kalmarunionen; läromedel; läroböcker; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Sverige är ett land där det finns stora skillnader mellan historien för olika delar av landet. Skåne-landen, bestående av Skåne, Blekinge och Halland, tillhör de områden som senast blev svenska och således skiljer sig också den regionala historien från den nationella. LÄS MER

  3. 3. Litteraturläsning i skolan : En historisk kanon eller en digitaliserad framtid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Alexandra Odendotter; [2021]
    Nyckelord :litteraturkanon; digitala hjälpmedel; litteracitet; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa läraruppfattningar om läskanon och digitalisering av skönlitteratur i den egna undervisningen, samt vad lärarna uppfattar som litteraturundervisningens primära mål. Studiens teoretiska utgångspunkter är Appleyards litterära socialisationsteori (1991) och Vygotskijs sociokulturella perspektiv (1978), med fokus på Vygotkijs medierande verktyg. LÄS MER

  4. 4. "Är det nu vi pratar om?" : En kvalitativ studie om hur lärare på mellanstadiet förhåller sig till historisk tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanna Olsson; [2020]
    Nyckelord :history; history didactics; history consciousness; historical time; sequence; narrator; actor; canon; small story; big story; middle school; historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historisk tid; sekvens; berättare; aktör; kanon; den lilla historien; den stora historien; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare på mellanstadiet förhåller sig till historisk tid. Fokus var de undersökta lärarnas utsagor om hur de resonerar kring sin egen och sina elevers förståelse för historisk tid samt om lärarnas resonemang kring användandet av artefakter i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Varför kritik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Mika Blomqvist; [2018]
    Nyckelord :critique; design review; design jury; history; architectural education;

    Sammanfattning : I detta examensarbete görs en diskursiv och historisk undersökning av kritikgenomgången i arkitektutbildningen. Kritikgenomgången utgör en central komponent i det samtida paradigmet för arkitektutbildning – studion. LÄS MER