Sökning: "historiska berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden historiska berättelser.

  1. 1. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yaiza Regueira; [2024]
    Nyckelord :egna berättelser; historiebruk; historiemedvetande; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petronella Ekström; [2023-10-17]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska samtal; historiedidaktik; högre utbildning; historielärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  4. 4. Datorns samhälle eller samhällets dator? : Minnen och narrativ kring datoriseringen av Sverige (1950-1980-talet)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Job Larsson; [2023]
    Nyckelord :datorisering; ADB-åldern; rationalisering; teknikdeterminism; framstegstanken;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker den tidiga datoriseringen av Sverige (1950- 1980-talet) och mer specifikt hur tiden minns i form av olika narrativ. Undersökningens historiska empiri består i ett antal intervjuer av så kallade ”internetpionjärer” som utfördes mellan 2005 och 2008 i forskningsprojektet Från matematikmaskin till IT. LÄS MER

  5. 5. Molnen över Metapontion av Eyvind Johnson : - om att bearbeta och gestalta minnen -

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Anette Ask Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Molnen över Metapontion; Eyvind Johnson; Paul Ricoeur; hermeneutik; fenomenologi; minnen; Minne historia glömska;

    Sammanfattning : Eyvind Johnson publicerade romanen Molnen över Metapontion 1957. Romanen är en komposition av sammanvävda berättelser, där minnen och erfarenheter från olika tider - Antiken och 1900-talet - försöker gestalta vad det innebär att vara människa. LÄS MER