Sökning: "historiska dataspel"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden historiska dataspel.
1. Frihet, lekfullhet och berättarskap : Historiebruk och meningsskapande i det historiska dataspelet Assassin’s Creed: Unity
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : This essay explores the usage of history in the historical video game Assassin’s Creed: Unity. Taking a theoretical approach from Nordgren, Karlsson and Landsbergs theories on historical consciousness, historical meaning and the usage of history, the game is analysed from the perspective of the content creator. LÄS MER
2. Den svenska synen på spelvåld mellan år 1998-2014
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Att underhållningsvåld i tecknade serier och videofilmer har debatterats och skapat moralpanik under tidigare år är känt. Kring milleniumskiftet intensifierades dock debatten kring underhållningsvåldet, bland annat i U.S.A. LÄS MER
3. Reproduktion av politiska ideologier i datorspel : Fallstudie av Democracy 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: I den svenska skolan har det under en längre tid funnits olika pedagogiska, beslutsbaserade rollspel i undervisningen. Nu har skolan digitaliserats, vilket har öppnat upp för datorspel i undervisningen, främst inom matematik och språkliga ämnen. LÄS MER
4. Finkultur Versus Fulkultur : En studie i hur lärare och elever förhåller sig till historiska källor kontra historiebaserad populärkultur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : History has always been a doctrine with several qualities. Control over historical documentation has long served as a power tool for great men, where the victor wrote history as he or she wanted to. LÄS MER
5. Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch EuropaUniversalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till entänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. LÄS MER