Sökning: "historiska frågeställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden historiska frågeställningar.

  1. 1. Skönlitteratur - ett användbart redskap i historieundervisningen? : En litteraturöversikt om läsning av skönlitteratur i historieundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Edman; Ellinor Vinberg; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Alla elever har en förförståelse kopplad till historia, ett historiemedvetande, och skolans uppgift är att fördjupa detta genom att försöka få eleverna att inse hur nutiden är sammankopplad med dåtiden och hur eleverna själva är medskapare av historia. Elever behöver möta varierande undervisningsmetoder som utmanar deras historiska tänkande för att utveckling av historiemedvetande ska ske. LÄS MER

  2. 2. Normkritik och normkreativitet på Glimmingehus

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Nelly Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Landskapsvetenskap; authorized heritage discourse; kulturarv; kulturmiljövård; normkritik; normkreativitet; Glimmingehus;

    Sammanfattning : Glimmingehus, i sydöstra Skåne, är en del av det skånska kulturarvet och ett betydande besöksmål. Som en del av det statligt förvaltade kulturarvet finns ett ansvar att historiebruket är inkluderande och främjar delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Inägomarkernas dynamik och förändring : En studie av marknamnskontinuitet och fredningssystem i nordöstra Skånes åslandskap år 1570 - ca 1700

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för miljö- och biovetenskap; Högskolan Kristianstad/Avdelningen för miljö- och biovetenskap

    Författare :Josefine Larsson; Emelie Willsäter Andersson; [2021]
    Nyckelord :Agrarhistoria; Brönnestad; fredningssystem; historiska kartor; Häglinge; Hörby; inägomark; landskapsvetenskap; Linderödsåsen; Lunds stifts landebok; marknamnskontinuitet; Nävlingeåsen; vångar;

    Sammanfattning : Landskapet är i ständig förändring både av naturliga processer och processer skapade av människan. Från bybildning fram till idag har odlingslandskapet genomgått omfattande förändringar. LÄS MER

  4. 4. Lögner utan pardon: En undersökning av hur Nordfront brukar historien om Förintelsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/Historia

    Författare :Otto Toll; [2021]
    Nyckelord :Historiebruk; Icke-bruk av historia; Ideologiskt bruk av historia; Förintelsen; Förintelseförnekelse; Historierevisionism; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bruket av historia kan ta sin form beroende på vilken historia som brukas och av vem som brukar den. Förintelseförnekelse är ett kontroversiellt att bruka historien på. Alla människor som har gått i svensk skola har någon gång hört om Förintelsen och dess konsekvenser. LÄS MER

  5. 5. "Med förvissningen att kunna berika andra" : specialpedagogens uppdrag och förutsättning för samverkan inom en Barn- och ungdomshabilitering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kari Anne Lindström Aslaksen; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; habilitation Child and youth habilitation center ; mission; special education; special educator; Habilitering Barn- och ungdomshabilitering ; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; uppdrag;

    Sammanfattning : Specialpedagoguppdraget tolkas och beskrivs olika inom olika verksamheter. Detta kan leda till att specialpedagoguppdraget kan upplevas otydligt vilket i sin tur kan vara ett hinder för specialpedagogen att både beskriva och lyfta fram sin specialistroll. LÄS MER