Sökning: "historiska frågeställningar"

Visar resultat 11 - 15 av 146 uppsatser innehållade orden historiska frågeställningar.

  1. 11. Religionslärarnas upplevda antisemitism i klassrummet : En kvalitativ undersökning av antisemitism bland religionslärarna inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amar Kadribegovic; [2023]
    Nyckelord :Antisemitism; Didaktik; Hermeneutik; Religionslärare; Intervju; Kvalitativ metod; Tolkning; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur antisemitism upplevs av religionslärare och hur lärarna bemöter historiska och rådande händelser som kan kopplas till antisemitism samt vilka didaktiska val de gör för att motverka antisemitism. Mitt mål med dessa frågeställningar är att förstå religionslärares tolkning av antisemitism och hur de undervisar och bemöter antisemitism i klassrummen i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  2. 12. Generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap och ledarstilar : En kvalitativ studie gällande generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap samt föredragen ledarskapsstil

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Mikaela Marjanovic; Emma Linderos; [2023]
    Nyckelord :Leadership; generations; generational differences; millennials; generation X; generation Y; leadership style; authoritarian leadership style; democratic leadership style; transactional leadership and transformational leadership; Ledarskap; generationer; generationsskillnader; millennials; generation X; generation Y; ledarskapsstil; auktoritär ledarskapsstil; demokratisk ledarskapsstil; transaktionellt ledarskap och transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden står inför stora förändringar gällande generationer. Baby boom generationen kommer inom snar framtid att gå i pension och generation X och generation Y tar över arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 13. DEN UPPLEVDA KONSTEN : En studie om invånarnas uppfattning av den offentliga konsten i Kumla kommun

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Elfström; Rebecka Jerlström; [2023]
    Nyckelord :Offentlig konst; platsidentitet; Kumla kommun; attityder;

    Sammanfattning : Offentlig konst definieras av Miles (1997, s. 1–3) som allmänna verk vilka beställts till platser som är tillgängliga för allmänheten. LÄS MER

  4. 14. Kampen för en revolutionär moral : En normativ analys av revolutionär moral och terror i Lev Trotskijs skrifter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Elias Olsson; [2023]
    Nyckelord :Trotsky; Revolution; Violence; Terror; Bolshevism; Marxism; Moralism; Trotskij; Revolution; Våld; Terror; Bolsjevism; Marxism; Moralism;

    Sammanfattning : C-uppsats i statsvetenskap av Elias Olsson, ht-2022, ” Kampen för en revolutionär moral En normativ analys av revolutionära moral och terror i Lev Trotskijs skrifter”.   Lev Trotskijs verk om kapitalismen och den moderna statens utveckling kritiserade det institutionella ekonomiska och politiska våldet inom det kapitalistiska systemet. LÄS MER

  5. 15. Litteraturstudiets syften : En jämförande undersökning av uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnes läroböcker för kursen Svenska 1 med inriktning mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturstudiet; svenskämnestraditioner; läsarorienterade teorier; likvärdighet; Gy 2011; yrkesprogram; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnet i ett urval läroböcker inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. För att uppnå syftet formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader gällande uttryckta syften för litteraturstudiet i fyra utvalda läroböcker för kursen Svenska 1 inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. LÄS MER