Sökning: "historiskt perspektiv läs och skrivsvårigheter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden historiskt perspektiv läs och skrivsvårigheter.

  1. 1. Elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Strinne; Linda Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Elevers uppfattningar; läs- och skrivsvårigheter; miljö; motivation; självkänsla; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om och fördjupad förståelse av elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning. Historiskt sett har det särskilda stödet till elever sett väldigt olika ut. Speciallärare och specialpedagoger utgör en viktig roll i skolans arbete men enligt Göransson m.fl. LÄS MER

  2. 2. Ska vi lägga pennan åt sidan? : en studie om för- och nackdelar med att skriva sig till läsning med dator utifrån sex lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Olivia Torstensson; Magdalena Albinsson; [2013]
    Nyckelord :ASL; IKT; skola; samspel; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att framhäva pedagogers perspektiv på för- och nackdelar med arbetet kring strategin att skriva sig till läsning. Metoden vi valt är kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex verksamma pedagoger som alla arbetar med att skriva sig till läsning med hjälp av dator. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nirsin Adas; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; ordblindhet; dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; språkutveckling;

    Sammanfattning : Arbetets art: Examensarbete Barndoms- och ungdomsvetenskap (BUS)Sidantal: 43 (47 inklusive referenslistan)Titel: Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektivFörfattare: Nisrin AdasHandledare: Jonas QvarseboDatum: 2008-03-07Syfte och frågeställningar: Synen på och definitionen av läs- och skrivsvårigheter har varitväldigt omtvistad under 1900-talet. Mitt övergripande syfte med denna uppsats är att genom endiskursanalys finna de mönster som formuleras i utvalda texter. LÄS MER