Sökning: "history books"
Visar resultat 1 - 5 av 419 uppsatser innehållade orden history books.
1. KOMMODIFIERING AV KROPPSAKTIVISMEN. En kvantitativ och etnografisk innehållsanalys av svenska kroppsaktivsters innehåll på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Throughout the history, women have been exposed to and affected by normative ideals concerning their appearance and body-size. As an opposition to this, certain political movements have evolved and grown, like body- and fat activism, to challenge the current destructive ideals. LÄS MER
2. Dynamik och tillförlighet i finansiell prognostisering : En analys av djupinlärningsmodeller och deras reaktion på marknadsmanipulation
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Under åren har intensiv forskning pågått för att förbättra maskininlärningsmodellers förmåga att förutse marknadsrörelser. Trots detta har det, under finanshistorien, inträffat flera händelser, såsom "Flash-crash", som har påverkat marknaden och haft dramatiska konsekvenser för prisrörelserna. LÄS MER
3. Vad Gör en Polis Mellan Raderna? : En litteraturkritisk analys av Schackspelet och Götgatsbacken.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : In this analysis I compare two Swedish crime novels through a Marxist literary perspective. I compare how the policeman Viktor Adolphson and the social researcher Rickard Ulmestig chooses to describe the same line of work, namely police work, in their books Götgatsbacken and Schackspelet. LÄS MER
4. Från kontroller till kunskap : En översikt av forskningen kring användningen av spelifiering inom historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Young people in Sweden today spend a significant amount of time in front of computers playing games, and gaming has gained a negative reputation both in the public domain as well as within the field of education. The aim of this overview is to see whether gamification, the use of video games or parts of video games, can be a valuable tool for educators to increase student motivation, engagement and knowledge of history. LÄS MER
5. POTENTIALS FOR LEARNING IN THE DESIGN OF DIGITAL TEXTBOOKS
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The aim of this study was to enhance the knowledge of the learning potentials associated with the different designs of digital textbooks and their implications for the representation of historical content. More specifically, the analysis focused on four Finnish digital history textbooks, with the Winter War being selected as the specific learning unit due to its significant role in the history of Finland. LÄS MER