Sökning: "history of psychology"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden history of psychology.

  1. 1. "Gropen dom har grävt åt oss fem-femmor" : En fallstudie av 15 brevskrivande patienter vid S:t Sigfrids kriminalavdelning under åren 1948–1952

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; [2024]
    Nyckelord :S:t Sigfrids sjukhus; straffriförklarade; motmakt; vård; straff;

    Sammanfattning : This study aimed to answer three main questions: (1) How are the 15 patients at St. Sigfrid’s criminal ward described in the documentation during the years 1948-1952; (2) How can these descriptions be contrasted with the image of the patients through their own words and actions, considering factors such as a) power relations including various forms of resistance and b) the balance between care and punishment; and (3) How can the study be made relevant and utilized within the framework of the objectives of history and psychology according to the curriculum? To answer these questions a text analysis was conducted where the patients’ documentation and letters were read, interpreted, and summarized. LÄS MER

  2. 2. Employing Genocide : Narratives, Ethnic Identities, and Political Legitimacy in Post-Genocide Rwanda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Hugo Valentin-centrum

    Författare :Gustaf Hallström; [2023]
    Nyckelord :Rwanda; Genocide; narratives; memory politics; ethnicity; identity; collective identity; power struggle; Paul Kagame; social psychology; collective memory; politics of memory; memory consumers; politicised identities; reconciliation; official narratives;

    Sammanfattning : This thesis offers an analysis on the memory politics in post-genocide Rwanda, and examines the official narratives regarding history, ethnicity, and identity in order to analyse how political elites in Rwanda politicises collective identity and transforms the social environment of its population through establishing power struggles. By adopting of a qualitative content analysis, the thesis focuses on the speeches by the president Paul Kagame held at the start of each year’s commemorative event of the genocide, known as Kwibuka. LÄS MER

  3. 3. Bestående psykologiska konsekvenser av tidig omskärelse: en systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :David Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :manlig; neonatal; NMC; omskärelse; psykologi; circumcision; male; psychology; Social Sciences;

    Sammanfattning : Manlig omskärelse är det vanligast utförda kirurgiska ingreppet i världen och har en historia som sträcker sig tusentals år bak i tiden. Ingreppet kan genomföras under hela livet men sker i stor omfattning under tidig barndom. LÄS MER

  4. 4. Woven from Hundreds of Flowers : Religion, Conflict, and Collective Memory in Nepal as Seen Through Deepak Rauniyar’s Film White Sun

    Magister-uppsats,

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Nepal; Nepali Civil War; Religion; Gender; Film; Film Theory;

    Sammanfattning : This thesis examines how religious traditions, collective memory, and conflict are represented in the Nepali film White Sun (2016), which was co-written and directed by Deepak Rauniyar. The film focuses on an anti-regime partisan who returns home to the rural areas of Nepal to bury his father. LÄS MER

  5. 5. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER