Sökning: "hittar"

Visar resultat 1 - 5 av 750 uppsatser innehållade ordet hittar.

  1. 1. VEM BEGRÄNSAR POLITIKERS PRIVATA FÖRDELSSÖKANDE? En statistisk analys av medias effekt på politikerarvoden i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Max Rittberger; [2024-01-19]
    Nyckelord :Rent seeking; Fördelssökande; Politiker; Lokalpolitik; Kommunpolitik; Media; Arvode; Politikerarvoden;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar sambanden mellan mediekonsumtion i kommuner, särskilt tidningsprenumerationer, och politikerarvoden för kommunstyrelsens ordförande genom tillämpning av teorin om rent seeking med hjälp av statistiska regressionsanalyser. Genom att undersöka hur organisationer och individer kan arbeta för att påverka politiska system i syfte att generera “private rents”, fokuserar studien på medias roll som “gatekeepers” för att granska makthavare och politikers benägenhet att bruka sitt mandat för personlig vinning. LÄS MER

  2. 2. Frivillig hållbarhetsredovisning för svenska börsbolag : Vilka är de finansiella kännetecknen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Henrik Engbom; Richard Heijdenberg; [2024]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag lagkrav för större bolag att hållbarhetsrapportera. Däremot är det för mindre bolag helt frivilligt om de vill hållbarhetsrapportera eller inte. I framtiden så kommer lagkraven att skärpas och det kommer innebära att nästan alla börsnoterade bolag behöver hållbarhetsrapportera. LÄS MER

  3. 3. Vi har ju bara bra böcker : En kvalitativ studie av bibliotekariers bokval till sagostunden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Aderlund; Lisa Lindahl; [2024]
    Nyckelord :folkbibliotek; barnbibliotek; sagostunder; urval; bilderböcker; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att fördjupa kunskapen om hur bibliotekspersonal väljer böcker till sagostunder för barn i åldern 3-6 år, samt vilka idéer och värderingar som påverkar bokvalet. Bakgrunden till frågeställningarna tar avstamp i den litteraturdidaktiska diskussionen om kvalitetslitteratur samt FN:s barnkonvention. LÄS MER

  4. 4. När passar man egentligen in? : En litteraturstudie om arbetslöshet bland personer med utländsk bakgrund.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Farzaneh Jafari; [2024]
    Nyckelord :arbetsmarknad; utlandsfödda personer; personer med utländsk bakgrund.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att sammanställa tidigare forskning kring arbetslöshet bland utlandsfödda personer respektive personer med utländsk bakgrund samt de skillnader som fanns gällande arbetslöshet bland utlandsfödda personer och personer med utländsk bakgrund. Syftet besvaras genom följande frågeställningar: ”Vilka orsaker ligger till grund för arbetslösheten bland utlandsfödda personer respektive personer med utländsk bakgrund?” samt ”Vilken skillnad finns gällande arbetslösheten mellan utlandsfödda personer och personer med utländsk bakgrund?”. LÄS MER

  5. 5. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER