Sökning: "hjälpmedel för barns språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden hjälpmedel för barns språkutveckling.

  1. 1. Språkutveckling i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Tropp; Claudia Yaacoub; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Fri lek; Deltagande;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling och lek är stora och viktiga områden i förskolans verksamhet. Förskollärare bör vara medvetna om och ha kunskap kring att arbeta med språkutveckling i stimulerande miljöer där barn känner sig trygga. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens betydelse på barns språkutveckling : En studie av förskollärares syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mona Abouaoun; Jeliza Joulani; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; hjälpmedel; metod;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns språkutveckling i relation till förskolans fysiska miljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på och skapar fysiska miljöer ur ett språkutvecklande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Olofsson; Sara Maaranen; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; samspel; fysisk miljö; material; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ser på betydelsen av den fysiska miljön för att främja barns språkutveckling och hur de arbetar för att skapa språkfrämjande miljöer. Studien baseras på en kvalitativ metodansats och har utförts genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER