Sökning: "hjärnforskning"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet hjärnforskning.
16. Våld i film : En evolutionärbiologisk förklaring till vår fascination
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsatsen undersöker varför våld i film är så utbrett och populärt. Jag använder mig av ett evolutionärbiologiskt perspektiv, som tidigare inte använts vid filmforskning i så stor utsträckning. Istället har filmforskning och andra studier på människans beteende oftast utgått ifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER
17. Neurodidaktik och matematik : En litteraturstudie om neurodidaktikens betydelse för matematikundervisningen
M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Ämnet neurodidaktik bygger på hjärnforskning och etablerade teorier inom det pedagogiska området. Syftet med vår studie är att dra slutsatser av de rön vi finner inom hjärnforskningen som studerar hur hjärnan fungerar i inlärningssammanhang. LÄS MER
18. Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell. LÄS MER
19. Bitar av mig Berättelsens väg från inspiration till scen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka vad som händer med en muntlig, personligt baserad berättelse från inspiration till scen. Detta innefattar undersökning kring hur berättelsen får olika form i olika givna sammanhang, samt om den handledning och respons berättaren får spelar roll för berättelsens utformning. LÄS MER
20. Barn vill "hjärna" lära! En studie om inlärningsstilar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Under de senare åren har det gjorts stora framsteg inom neurologin vad gäller koppling hjärna – inlärning. Tidigare ansågs intelligens vara något bestämt och oföränderligt, men nu hävdar neurologerna att människan själv sätter gränsen för sin intelligens. Alla människor har förmågan att förbättra och utveckla sin intelligens. LÄS MER