Sökning: "hjärt- och lungräddning"
Visar resultat 11 - 15 av 201 uppsatser innehållade orden hjärt- och lungräddning.
11. Lär dig rädda liv : En studie i hur instruktionsmaterial för hjärt- och lungräddning kan bidra till en ökad kunskap och trygghet i utförandet av HLR.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : This study is a bachelor thesis within Informationdesign with a focus oninformative illustration. The work explores how it is possible to create aninstructional material for CPR using visual means in cognition and through anorm-critical perspective. LÄS MER
12. Kapnografi vid hjärtstopp utanför sjukhus : En undersökning av ambulanspersonalens användning och erfarenheter av EMMATM
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: I samband med att utvecklingen inom ambulanssjukvården går framåt tillkommer förutom ökad kunskap ny utrustning och medicinteknisk apparatur. Kapnograf är en typ av medicinteknisk apparatur som på senare år rekommenderas för att utvärdera kvaliteten på hjärt-lungräddning. LÄS MER
13. Att ha överlevt ett plötsligt hjärtstopp : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Hjärtstopp är en allvarlig händelse och det drabbar tusentals människor varje år. Hjärtstopp kan triggas av hjärt-kärlsjukdomar eller andra utlösande faktorer. Oavsett ursprung kräver ett hjärtstopp en snabb återställning av hjärtrytmen och cirkulationen genom hjärt-lungräddning. LÄS MER
14. Ditt hjärta är i andras händer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Varje år drabbas ungefär 10 000 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp där chansen att överleva ett utanför sjukhus endast är 10%. Vid ett plötsligt hjärtstopp har tidigt startad hjärt-lungräddning visat sig fördubbla chanserna till överlevnad, vilket gör det till en livsviktig behandling. LÄS MER
15. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9? Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER