Sökning: "hkr lärandeteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden hkr lärandeteorier.

  1. 1. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandeteorier i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Guerra; Anna Feldt; [2012]
    Nyckelord :lärandeteorier; behaviorism; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandetoerier i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Guerra; Anna Feldt; [2011]
    Nyckelord :Lärandeteorier; behaviorism; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Blandar lite av varje för att anpassa till elevens egna behov” : –       en studie om läsmetoder och om hur pedagoger använder dem i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Holm; Emma Truedsson; [2010]
    Nyckelord :läsmetoder; läsinlärning; lärandeteorier; Lpo94; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka, genom samtal med pedagoger på fältet, vilka läsmetoder pedagogerna säger sig använda och hur pedagogerna säger sig använder dem samt att, genom observation, se hur läsmetoderna används i undervisningen av de deltagande pedagogerna. I litteraturgenomgången presenteras flertalet läsmetoder samt vad dagens aktuella forskning säger om läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. "Det är svårt att förklara en bok" - en fallstudie i literacy i skolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Cathrin Nilsson; Meliha Sinanagic; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att pröva, beskriva, analysera och diskutera hur literacy kopplat till ett vidgat textbegrepp kan användas i ett klassrum för de lägre åldrarna. Att arbeta utifrån ett literacy-perspektiv innebär att ta fokus från de tekniska färdigheterna och skapa meningsfulla lärandesituationer där elevers språkutveckling i vid mening utgör ett betydelsefullt inslag. LÄS MER

  5. 5. Motiverande läxor, vad är det?- åtta elevers förhållningssätt till läxor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Gunilla Nielsen; Camilla Hansson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få kunskap om hur elever förhåller sig till läxor och vilka faktorer som bidrar till att de anser sig motiverade att arbeta med läxor. Vi valde en halvstrukturerad intervju för ändamålet. Till grund för undersökningen har vi tidigare forskning kring läxor samt olika motivationsteorier. LÄS MER