Sökning: "hlk förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden hlk förskola.

  1. 1. "Vi vill ju göra det bästa för barnen här och nu" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Alicia Hördesjö; Sara Niklasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Barngrupp; Strategier; Undervisning; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever att barngruppens storlek påverkar utformningen av undervisningen samt vilka strategier de använder sig av för att säkerställa alla barns lärande och utveckling. Frågeställningarna är framskrivna utifrån studiens syfte och studiens teoretiska utgångspunkt utgår från fenomenografin. LÄS MER

  2. 2. "De talar sitt tydliga språk, på sitt sätt" : En kvalitativ studie om hur arbetslag i förskolan beskriver att de arbetar med de yngsta barnens kommunikation i samspel med andra.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Karlsson; Ida Johansson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Arbetslag; De yngsta barnen i förskolan; Kommunikation; Samspel; Arbetssätt; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskapande om hur arbetslag beskriver att de arbetar för att främja de yngsta barnens kommunikation i samspel med andra. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: Hur beskriver arbetslag att de arbetar för att ge de yngsta barnen möjligheter att kommunicera? Hur resonerar arbetslag kring vad kommunikationen har för betydelse för yngsta barns samspel? Studiens teoretiska utgångspunkt är relationell pedagogik där lärandet sker utifrån relationer mellan människor och kommunikation får en betydande roll. LÄS MER

  3. 3. Barn med rätt till särskilt stöd i förskolan : En intervjustudie om förskollärares kunskaper och erfarenheter kring undervisningen med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Livslångt lärande/Encell; Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Sara Andersson; Caroline Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; likvärdig förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet att inkludera barn med behov av särskilt stöd i undervisningen. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod med standardiserade intervjuer med åtta verksamma förskollärare från olika förskolor inom två kommuner. LÄS MER

  4. 4. Hur förstår och tolkar förskollärare barns delaktighet och inflytande i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö? : En kvalitativ studie om den fysiska inomhusmiljön på förskolan.

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)

    Författare :Evelin Rothzén; Emelie Claesson; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet och inflytande; fysiska inomhusmiljön; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare förstår och tolkar ansvarsuppdraget samt hur de uppfattar att barns delaktighet och inflytande tillämpas i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö. Studiens författare har försökt att förstå och tolka hur förskollärare utifrån deras erfarenheter och kunskaper tillämpar barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska inomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. ”Min röst är också viktig” : En kvalitativ flerfallsstudie om förskolans demokratiarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD; Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Josefine Ambjörnsson; Olivia Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; flerfallstudie; demokrati; livsform; beslutsform;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arbetslag i förskolan arbetar med demokrati och vad begreppet innebär utifrån deras vardagliga arbete med barnen. Frågeställningarna handlar om hur arbetslagen arbetar med demokrati i förskoleverksamheten och vad begreppet innebär för dem i det vardagliga arbetet. LÄS MER