Sökning: "hockey och samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hockey och samhället.

  1. 1. Idrotten som (o)hälsofrämjande arena? : En intervjustudie om kroppskultur, jargongen och social struktur inom ishockey

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mathias Angelin; [2018]
    Nyckelord :Violence; Hockey; Jargon; Norms; Masculinity; Våld; Ishockey; Jargong; Normer; Manlighet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Främjande av fysisk aktivitet är ett av de elva folkhälsopolitiska målen i Sverige. Ishockey är en av Sveriges största idrotter med över 90 000 utövare. LÄS MER

  2. 2. Idrotten som (o)hälsofrämjande arena? : -En intervjustudie om kroppskultur, jargongen och social struktur inom ishockey

    Magister-uppsats,

    Författare :Mathias Angelin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Främjande av fysisk aktivitet är ett av de elva folkhälsopolitiska målen i Sverige. Ishockey är en av Sveriges största idrotter med över 90 000 utövare. LÄS MER

  3. 3. Från frispark till misshandel - en studie om våldshandlingar inom idrotten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jesper Forsgren; [2017]
    Nyckelord :Processrätt; Straffrätt; Idrott; Idrottsjuridik; Samtycke; Social adekvans; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hösten 2017 blir en professionell ishockeyspelare dömd för misshandel av hovrätten efter att ha crosscheckat en motspelare i nacken. Än en gång väcktes frågan om hur mycket våld som är tillåtet inom idrotten. LÄS MER

  4. 4. Merchandise påverkan för överlevnad : En studie om hur svenska hockey- och fotbollsklubbar går tillväga för att överleva

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Carl-Johan Ingelström; Anton Wase; [2016]
    Nyckelord :Sport marketing; Sponsorship; Brand; Merchandise; Sportfans; Spectators; Sport management; Sport; Sport teams; Allsvenskan; SHL; Soccer; Ice-hockey; Sportmarknadsföring; Sponsorer; Varumärken; Merchandise; Fans; Sport management; Sport; Klubblag; Allsvenskan; SHL; Fotboll; Hockey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur klubblag med försäljning av merchandise går tillväga för att överleva på en ständigt utvecklande och konkurrerande marknad. Metoden är av kvalitativ abduktiv forskningsansats där djupintervjuer med svenska klubblag ligger till grund för empirin. LÄS MER

  5. 5. Kommersialisering inom barn- och ungdomsidrott : En kartläggning av utbud och inställningar

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Svensson; [2016]
    Nyckelord :Commercial operators; child- and youth athletics; sports in change; Kommersiella aktörer; barn- och ungdomsidrott; idrott i förändring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syfte med studien är att kartlägga förekomsten av kommersiella aktörer inom barn- och ungdomsidrotten i Sverige, och att analysera vilken verksamhet som erbjuds (inriktningar) för vem (målgrupper). Syfte är även att undersöka vilken inställning representanter för några specialidrottsförbund har till de kommersiella aktörerna. LÄS MER