Sökning: "hofstede japan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hofstede japan.

  1. 1. Is Long-Term IPO Performance determined by Underpricing? : Analysis of the international IPO markets between 2009-2019

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Arjan Kevin Ramak; Felix Fager Burman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Chinese legislative boards are heightening regulations to reduce the presence of ‘junk stocks’, as many new offerings sport remarkably high first day returns, but at the same time mediocre long-term performance. The phenomenon where an IPO (Initial Public Offering) is offered at a lower price than its intrinsic value is prominent in finance and business literature. LÄS MER

  2. 2. Internationell Internprissättning : En komparativ studie mellan Sverige, Japan & Ryssland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frederik Lund; Milos Kenjic; [2018]
    Nyckelord :Transfer pricing; arm’s length principle; transfer pricing methods; country-by-country-reporting; mimetic isomorphism; continental accounting; communistic accounting; cultural dimensions; international tax law; Sweden; Japan; Russia; OECD; Internprissättning; armlängdsprincipen; internprissättningsmetoder; land-för-land-rapportering; mimetisk isomorfism; kontinental tradition; kommunistisk tradition; kulturella dimensioner; internationell skatterätt; Sverige; Japan; Ryssland; OECD.;

    Sammanfattning : Den ständigt ökande internationaliseringen leder till framkomsten av allt fler multinationella företag med verksamheter inom flera länder. En konsekvens av den ökade globaliseringen är att den internationella skatteflykten allt jämt ökat, då internationella koncerner väljer att flytta delar av vinsten till länder med mer förmånliga skattesatser. LÄS MER

  3. 3. Kulturens inflytande på CSR : en undersökning av amerikansk och japansk hållbarhetsrapportering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Brodin; Amra Cosic; [2018]
    Nyckelord :CSR; G4; Sustainability reporting; USA; Japan; Hofstede; Cultural dimensions; Globalization; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; CSR; G4; hållbarhetrapportering; USA; Japan; Hofstede; kulturella dimensioner; globalisering; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Globalisering och den senaste tidens utveckling av CSR har föranlett ett behov av harmonisering av hållbarhetsrapportering likt rapporter av finansiell karaktär, för att på så sätt främja CSR-arbetet och underlätta vid investeringsbeslut. Idén bakom CSR är till stor del influerad av den anglosaxiska och europeiska syn på rättvisa, demokrati och sociala strukturer. LÄS MER

  4. 4. Cultural Influence in Advertising : A Comparative Analysis of IKEA’s Video Advertising in Sweden and Japan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Annika Reitz; [2018]
    Nyckelord :Culture; Cross-cultural Research; Advertising; Marketing; Standardization; Adaptation; Hofstede;

    Sammanfattning : International marketing activities have a great impact on the prosperity and competitiveness of multinational companies (Akgün, Keskin, & Ayar, 2014). That is why the design of marketing activities is especially important. Researchers claim for cultural sensitivity. LÄS MER

  5. 5. Webbdesign i Japan och Sverige : En tvärkulturell analys av webbplatser från hög-kontextuella kulturer och låg-kontextuella kulturer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Rene Enomoto; [2017]
    Nyckelord :Cross-culture; web design; visual communication; website analysis; low-context cultures; high-context cultures; cultural values; tvärkulturell; webbdesign; visuell kommunikation; webbplatsanalys; låg-kontextuella kulturer; hög-kontextuella kulturer; kulturella värderingar;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att analysera och identifiera skillnader och likheter i webbdesign mellan två länder, Japan och Sverige. De japanska och svenska webbplatserna för två företag etablerade i både Japan och Sverige, IKEA och DAIKIN, har analyserats utifrån en modell framtagen av Würtz (2006) i en tidigare studie på området. LÄS MER