Sökning: "holistisk pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden holistisk pedagogik.
1. Musiken och det digitala skapandet : En intervjustudie med musiklärare på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete utforskar hur musik tar form genom undervisning med hjälp av digitala verktyg. Syftet är att bidra med ökad insikt kring hur musiklärare på mellanstadiet betraktar musik och hur de beskriver undervisning i digitalt musikskapande. För att samla in data genomfördes tre semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER
3. HR:s perspektiv på personalstrategi och ålder. En kvalitativ intervjustudie i fem organisationer.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Fler generationer än någonsin ska idag samsas på arbetsmarknaden och i våra organisationer, samtidigt som många upplever att det är svårt att få tag i rätt kompetens och vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare för alla åldrar ökar. Denna uppsats intresserar sig för HR-funktionens syn på hur man arbetar personalstrategiskt ur ett åldersperspektiv. LÄS MER
4. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER
5. Framgångsrika pedagogiska tillvägagångssätt för damfotbollstränare : En kvalitativ intervjustudie utifrån damfotbollsspelares egna perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Målet och syftet med denna studie var att ta reda på hur en damfotbollstränare bör vara och agera för att spelarna ska utvecklas, detta utifrån spelarnas egna perspektiv. Studien har en holistisk inriktning och gjordes ur hermeneutiskt-fenomenologisk tradition. LÄS MER