Sökning: "holistisk tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden holistisk tänkande.

  1. 1. Tillblivelsen av undervisning för hållbar utveckling inom förskollärarutbildningarna : En diskursanalys av förskollärarprogrammens kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Ekwall; [2022]
    Nyckelord :Early childhood education; education for sustainable development; early childhood teacher education; agency; discourse analysis; Förskola; undervisning för hållbar utveckling; förskollärarutbildning; aktörskap; diskursanalys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling (HU) har under senare årtionden fått en alltmer given plats inom förskolan. Både på policynivå och inom forskning betonas barns kritiska tänkande och aktörskap inom ramen för utbildning om HU samt att HU består av tre sammanlänkade dimensioner: den miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionen. LÄS MER

  2. 2. Kritiskt tänkande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Svensson; [2019]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; Kunskapsutveckling; Lärandeprocess; Läroplan; Pedagogik; Taxonomi; Värdegrundsarbete; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Kritiskt tänkande i pedagogisk verksamhet är både förankrat i det organisatoriska värdegrundsarbetet men också ett ämnesrelaterat syfte som elever förväntas utveckla som ett resultat av deras kunskapsutveckling. Lärarens arbetsplanering är en grundbult i all didaktik och får stor betydelse för hur kritiskt tänkande organiseras i pedagogiskt arbete och för hur väl läraren lyckas främja elevers utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Hallberg; Madeleine Jönsson; [2019]
    Nyckelord :de samhällsorienterande ämnena; extra anpassningar; inkluderande undervisning; inkludering; kritiska perspektivet; kunskapsdomän; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra olika skolor i Malmö utformar sitt arbete med extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen. Både generella extra anpassningar men framförallt har vi undersökt om det finns specifika extra anpassningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  4. 4. Genom tydlighet, mångfacettering eller utifrån en holistisk syn? : En studie om lärares föreställningar om nyanserat tänkande och lärares syn på undervisningsstrategier som syftar till att ge elever förutsättningar att utveckla ett nyanserat tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Marie Knobloch; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Ett nytt sätt att tänka : En studie av fem lärares syn på bedömning och betygssättning i Engelska 5

    Magister-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Emilie Billow; [2012]
    Nyckelord :assessment for learning; formative assessment; peer assessment; feedback; syllabus; grading criteria; holistic assessment; bedömning för lärande; formativ bedömning; kamratbedömning; återkoppling; ämnesplan; kunskapskrav; holistisk bedömning;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har Sverige ett kunskaps- och målrelaterat bedömningssystem i skolan där eleverna blir bedömda och betygsatta utifrån ämnesplan och kunskapskrav. I samband med den nya skolreformen 2011 reviderades innehållet i dessa styrdokument. LÄS MER