Sökning: "holistiskt perspektiv skola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden holistiskt perspektiv skola.

  1. 1. Manliga ishockeyspelares upplevelse av balansgången mellan skola och ishockey vid en NIU-utbildning. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Håkansson; Joakim Lundh; [2024]
    Nyckelord :Ishockey NIU-utbildningen; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med studien är att få en inblick i hur ishockeyns elever vid nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) upplever balansen mellan skola och idrott. Studien ska besvara följande frågeställningar:  Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever skolan? Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever balansen mellan skola och ishockey? Metod  Studien är genomförd med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasna Brkic; [2022]
    Nyckelord :fenomenologisk ansats; framgångsfaktorer; holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt; KASAM; kvalitativa intervjuer; modern forskning; problematisk frånvaro; salutogent perspektiv; skolfrånvaro; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER

  3. 3. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Philip Hedbris; Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :Frilufts-undervisning; outdoor education; värdefull undervisning; ny kursplan; undervisnings-kultur;

    Sammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER

  4. 4. "Det som är nödvändigt för vissa elever är ju aldrig skadligt för andra" En kvalitativ studie av arbetet med tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liselott Christensson; Runa Falkman; [2019]
    Nyckelord :gymnasiet; likvärdig utbildning; skolutveckling; systemteori; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : SammanfattningChristensson, Liselott & Falkman, Runa (2019)“Det som är nödvändigt för vissa elever är ju aldrig skadligt för andra” En kvalitativ studieav arbetet med tillgänglig lärmiljö. Specialpedagogprogrammet Institutionen förskolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hpFörväntat kunskapsbidragFörhoppningen är att studien ska fungera som ett kunskapsbidrag för skolor som arbetar förutveckling av den tillgängliga lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. Tyst i klassen!? : - en studie om tysta och tillbakdragna elever i dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Karin Hallman; [2018]
    Nyckelord :dans; elev; tillbakadragen; tyst; personlighet;

    Sammanfattning : ”Tyst i klassen” säger läraren och förväntar sig ett klassrum där lugn och stillhet råder, men hur aktuell är egentligen detta uttryck idag? Till skillnad från för några årtionden sedan så har det sociokulturella lärandeperspektivet, där grupparbete och samtal i helklass ofta är vägen till lärande, fått allt mer plats i skolvärlden. Detta medför att en elev i dagens skola behöver vara bekväm med att tala inför en grupp och arbeta på ett sätt som innebär att verbalt kunna uttrycka sina tankar och resonemang för andra. LÄS MER